Byggahus.se
Hej.

Jag behöver akut hjälp. I morgon kommer elektrikern och ska dra fram ett uttag till den köksfläkt vi borde köpt för längesedan men inte lyckats göra. Det betyder att jag inte kan berätta var uttaget ska sättas.
Så kan någo
n vänlig själ berätta var sladden sitter på en Gorenje Fläkt DVG6545AX så blir jag oändligt tacksam. Jag har inte lyckats hitta informationen någonstans på nätet och alla affärer är ju stängda.

Så nu hoppas jag på Byggahus.se:s kollektiva och samtidigt mycket specifika kunskapsbank.

Peter, Helsingborg.

T
Jag tror nog elektrikern har satt upp en och annan fläkt i sina dar, så han vet nog vara han ska sätta uttaget.

Jag bytte köksfläkt förra sommaren, visserligen till en Bosch, men kabeln var cirka en meter lång, så det är nog inte så noga var uttaget hamnar.

Hej.
Vet iof inte hur högt man ska sätta den modellen, men jag antar runt 60 cm från bänk. Själva fläkten ska tydligen vara 46 cm hög, sen kommer anslutningen till slangen. Så jag skulle nog säga minst 120 cm från bänkskiva. Men fråga elektrikern i alla fall.

Det blev som tank77 trodde. Elektrikern hetsade inte upp sig nämnvärt utan föreslog en lös sladd istället för uttag. Då kunde vi laborera med sladden hur vi ville. Problemet var ju att det fanns en risk att uttaget kom i vägen för någonting på fläktens baksida.

Jag tackar för svaren.

Peter

Milkshaken
:) Gullig tråd det här..... :) Det visar på att Byggahus behövs...:)

Nu är problemet redan löst men sätter man uttaget ca: 200mm från taket centrerat var fläktens centrum kommer att vara så klarar man sig i princip alltid oavsett vad det är för fläkt och samtidigt är det inte ivägen för eventuellt spirorör heller som kommer ned från taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.