Byggahus.se

Var sätta inverter till solceller?

1. H
    Medlem · Nivå 6
    Hej.

Jag håller på att planera för solceller och försöker hitta en bra plats för invertern, där det är enklast möjligt att dra fram matning.
    Jag bifogar en bild där mina frågor står men skriver även dom här om det är lättare att citera och svara på mitt inlägg.

Kan jag ha invertern på position 2?

Om invertern sitter på position 2 och jag producerar el, kommer förbrukningen från elcentralen i huset kunna "kvittas" mot denna elen?

Jag förstår liksom inte riktigt hur det fungerar rent teoretiskt.

Tack

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Ja det spelar ingen roll för funktionen vart du sätter invertern. Men jag tycker att du ska diskutera placeringen med den som ska hjälpa dig med jobbet. Det är alltid trevligare att komma och göra ett jobb om man fått vara delaktig i hela "beslutsprocessen" och man har fått en "lösning" som man tror på. Det är mindre trevligt att komma till någon som i detalj står och talar om hur saker ska göras, inte minst när man förstår att vederbörande har minimalt med egna kunskaper.

3. H
    Medlem · Nivå 6
    Tack för det, lite dryga, men ändå tillfredsställande svaret.

Skillnaden mellan placeringarna är även att placering 1 innebär håltagning i gipstak, bjälklag, kanalisation i sidovind/stötutrymme, håltagning i panel och klamring utomhus. Placering 2 innebär att dra en kabel i ett befintligt 20mm rör som går från centralen i förrådet till utsidan på huset där jag vill ha Invertern placerad.

Men som sagt, tack för svaret (y)

4. L
    Husägare · Nivå 15
    Att ha inverter i förrådet / garage är en fördel.
    Det är oftast kallare där = bättre kylning samt den värmer lokalen på vintern, den andra stora fördelen är att om några år står den störste användaren av solel på garage uppfarten i form av en laddhybridbil, så passa på att planera för en laddares placering och kabeldragning när du diskuterar med elektrikern.
    Lycka till
    Leif i Skåne

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 23
    Husägaren87, är man dryg när man är ärlig och rak?

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Nivå 13
    Alltid svårt att ge ett fullgott råd när inte alla förutsättningar så som byggnadernas placering, rör emellan, placering av parkeringsplats och andra faktorer inte är kända. Men håller med @elmont om att diskutera saken med den som ska utföra inkopplingen. Och @Leif i Skåne har rätt att fundera redan nu på var du ska ta laddning till din kommande laddbara bil.

Det är en fördel för växelriktaren att vara placerad svalt. Om ditt förråd är svalare än inomhus så är det en bättre placering. En del växelriktare har fläkt och det kan låta en del, så det är en aspekt av det hela. Var nånstans på ditt elsystem du kopplar in produktionen spelar inte så stor roll.

En ytterligare aspekt att beakta är ifall du vill ha en s.k. "smart meter", en mätare som placeras i mätarskåpet och som samverkar med växelriktaren. En smart meter ger dig möjligheten att få ut exakta uppgifter om producerad, egenkonsumerad köp och såld el. Utan en sådan mätare har du bara elbolagets uppgifter om produktion/konsumtion samt växelriktaren vet endast vad den producerar. För att koppla in en smart meter behöver den oftast en fast förbindelse från den till växelriktaren. En modbus-kabel, seriell tretrådig kabel.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 10
    Något som också är bra att tänka på är att invertern kan låta en del (spoltjut "coilwhine" och/eller fläktljud). Så det är också bra att ha i åtanke om man tänker placera den där man befinner sig ofta.

edit: blev lite ninjad av ovanstående :)

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 6
    Tack för alla svar, just nu lutar det åt placering 2 med dessa för-/nackdelar:
    + Utomhus, gör inget om den låter
    + Placeras direkt under fasadmätarskåp, kort kabelväg från mätaren för smart meter
    + Inget ingrepp i huset/genomföring pga att jag använder ett tomrör som finns
    + Kablaget från solcellerna går utomhus hela vägen direkt till invertern
    + Monteras där eventuell parkering för elbil ska göras
    - Monteras i söderläge, varmt på förmiddagen, skugga på eftermiddag/kväll
    - Tänkte använda det tomröret till ett vägguttag

• Laddar…
  9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Är den i närheten av mätarskåpet är det bättre att du kopplar in dig där och inte via några yttre punkter.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 6
    Hej.
    Menar du att jag ska säkra av direkt efter mätaren? Ser ut såhär i mitt mätarskåp, så möjligheten verkar ju finnas.. Skåpet är nästan helt nytt, sattes in 2018(eller 2017).

• Laddar…
  11. X
    Medlem Nivå 10
    Har du kollat så din växelriktare får placeras utomhus i söderläge?

12. H
    Medlem · Nivå 6
    Det är en Fronius inverter, vet inte exakt modell men antar att det är deras Symo, då står det såhär:
    "Ambient temperature range -40 - +60 °C"
    Och fast den monteras in till en vägg på södersida så blir det nog inte 60°C där. Men om inte installatören gillar stället så får jag klamra bort kabeln ~15m och runt knuten, så sitter den på en skuggad södersida istället som aldrig får sol.

13. X
    Medlem Nivå 10
    Det är UV-ljuset den inte klarar, den är inte avsedd att monteras i direkt solljus. Så jag hade inte placerat den i söderläge om jag var du.

14. H
    Medlem · Nivå 6
    Aha du tänker så.. Får köpa en keps till den :cool: Nej men då får jag kanske dra bort den en bit istället så den sitter skyddad. Blir bättre också för den kommer bort från vår syn också.

15. lnilsson
    Elektroniktokig Nivå 5
    Med tanke på militärens gnäll härom veckan om störningar från solcellsinstallationer, spelar eventuella (ledningsbunda/utstrålade) störningar någon roll för hur man utformar det egna elnätet mellan solpaneler/förbrukare och anslutningspunkt?