Säkringarna till ringpumpen som försörjer oss med dricksvatten gick nyss, alla tre samtidigt. 3x10A porslinssäkringar.
Pumpen tar vatten från vår brunn med okänt djup och byggteknik, väldigt god tillrinning.
Vattentrycket buffras i en Wellmate 75 liters hydrofor i glasfiber.
Jag tolkar det som att pumpmotorn kanske är på väg att kasta in handduken. Eller att säkringarna är trötta.

Vad ska man ersätta den med?
Tidigare har jag sökt info i ämnet och landat i följande resultat.
* Ny ringpump - dyrt och gammal teknik?
* Ny jetpump - billigt men begränsad sugförmåga?
* Ny pump i brunn - dyrt men man slipper hydrofor då pumpen håller trycket automatiskt.

Har jag fattat rätt?
Jag slänger in lite bilder på skiten och hoppas att någon som kan pumpar och vatten är hjälpt av dessa…

Industriell pump eller motor, rostig grund, anslutna rör, slitage, möjligt underhållsbehov, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallskylt på maskin med tekniska specifikationer, märkesinformation och serienummer, monterad på korroderad yta.
Skapa konto

Gammal, smutsig maskindel med rör och galler, möjligtvis i en källare eller industriell miljö, delvis mänsklig fot synlig.
Skapa konto

Genomskinlig plastbehållare med etiketter, möjligtvis en elektrisk komponent, suddig bakgrund, synlig fot nedtill.
Skapa konto

Etikett på trycktank för vatten, varningstexter och specifikationer, Pentair Wellmate, flerspråkig information.
Skapa konto

Det är en ejektorpump.
Börja med att ta reda på varför säkringarna for. Lite udda att alla tre ger upp samtidigt?

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Tack, ja det är ju ett tag sedan jag letade info om pumpar.

Vi får se om jag kommer att felsöka. Den bättre hälften blir nervös om dricksvattnet är sporadiskt, och jag köper hellre en ny än att slåss för en gammal pump. Man får välja sina fighter.

Första steget måste vara att ta reda på varför säkringarna löste. Asynkronmotorer är visserligen inte outslitliga. Men det låter extremt udda att motorn skulle gå sönder på ett sådant vis att alla säkringar löser samtidigt.

Om du har en borrad brunn kan du inte använda en jetpump just eftersom den inte kan suga så högt.

Om det verkligen skulle vara motorn som är trasig så går det att byta motor och behålla pumpen. Det blir billigare än att köpa en helt ny pump. Ringpumpar håller länge. Och din ser inte farligt rostig ut.

Det finns system med pumpar som inte behöver hydrofor eller hydropress. Jag har bara sett det en gång och då var det en jetpump. Normalt har man hydropress eller hydrofor även till djupbrunnspump. Att byta till en djupbrunnspump lär vara dyrare än att fortsätta med ringpump. Men en modernare lösning som tar mindre plats inomhus och förbrukar mindre el.

• Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Var ska man börja då? Jag kan nästan ingenting om trefasmotorer.
Koppla loss motorn och mäta lindningarna kan jag ju göra. Isolationstestare har jag inte.
Jag får kolla alla inkommande faser, för att se att ingen huvudsäkring har löst ut?
Vad kan få motorn (eller tryckvakten?) att bränna alla tre säkringar?

Du kan följa det du skriver dvs koppla ur motorn och mät lindningarna som steg ett, du kan också mäta dem mot jord. Om det går tre säkringar kan du enkelt se det även utan någon isolationsmätare motståndet är då så lågt att vilket instrument som helst duger.

Byt säkringar och kolla så du har spänning ok fram. Mät då mellan alla faserna så du inte blir lurad genom mätning mot N eller PE och ev bakmatning. Sen testa att ha allt till och motorn urkopplad för att utesluta fel på andra ställen.

Har du inget motorskydd före tryckströmbrytaren?

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Säkringarna till ringpumpen som försörjer oss med dricksvatten gick nyss, alla tre samtidigt. 3x10A porslinssäkringar.
Pumpen tar vatten från vår brunn med okänt djup och byggteknik, väldigt god tillrinning.
Vattentrycket buffras i en Wellmate 75 liters hydrofor i glasfiber.
Jag tolkar det som att pumpmotorn kanske är på väg att kasta in handduken. Eller att säkringarna är trötta.

Vad ska man ersätta den med?
Tidigare har jag sökt info i ämnet och landat i följande resultat.
* Ny ringpump - dyrt och gammal teknik?
* Ny jetpump - billigt men begränsad sugförmåga?
* Ny pump i brunn - dyrt men man slipper hydrofor då pumpen håller trycket automatiskt.

Har jag fattat rätt?
Jag slänger in lite bilder på skiten och hoppas att någon som kan pumpar och vatten är hjälpt av dessa…

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du har en liten ejektorpump, inte ringpump. Byt ut den mot en dränkpump. Hydrofor eller hydropress måste Du ändå ha.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vet du hur gammal den är? Jag hade en sen 1986 som gav upp för två år sen och kollade upp vad en renoverad utbytespump skulle kosta. Men det var ingen ekonomi i det, så sätt en sänkpump. Ring en bra brunnsborrare så byter dom pump.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du har en liten ejektorpump, inte ringpump. Byt ut den mot en dränkpump. Hydrofor eller hydropress måste Du ändå ha.
Ursäkta off topic. Men vad är skillnaden? Jag har fått lära mig att det är en ringpump som ofta oegentligt kallas för ejektorpump eftersom den används tillsammans med en ejektorpump som sitter nere i brunnen.

GK100 GK100 skrev:
Har du inget motorskydd före tryckströmbrytaren?
Tack! Jo, motorskydd finns nog, har en låda med 0/1-knappar på direkt efter säkringarna.
Det hade inte löst ut, utan var intryckt i påslaget läge trots alla tre säkringar trasiga.

B Birger Jarl skrev:
Vet du hur gammal den är? Jag hade en sen 1986 som gav upp för två år sen och kollade upp vad en renoverad utbytespump skulle kosta. Men det var ingen ekonomi i det, så sätt en sänkpump. Ring en bra brunnsborrare så byter dom pump.
Ålder helt okänd tyvärr. Förmodligen minst 20-30 år, kanske äldre.

pjgb pjgb skrev:
Ålder helt okänd tyvärr. Förmodligen minst 20-30 år, kanske äldre.
Du kan nog dubbla den åldern…… spänning angiven som 220/380 och telenr med 6 siffror…..

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ursäkta off topic. Men vad är skillnaden? Jag har fått lära mig att det är en ringpump som ofta oegentligt kallas för ejektorpump eftersom den används tillsammans med en ejektorpump som sitter nere i brunnen.
Om man ska vara sån är det ju som du säger en pump på bilden som driver ejektorn nere i brunnen. Men pumpen är en konventionell flerstegad centrifugalpump med tryckuttag på två ställen. Och inte inte det som lite också fel kommit kallas ringpump dvs ursprungligt från vattenringpumpar vanliga förr som hydroforpumpar.

Man får vara lite mjuk och följsam inte hänga upp sig på orden när det ändå går att förstå frågan och sammanhangen. Det är ju ytterst sällan något skulle funka om man är för strikt och fyrkantig i kommunikationen.

• Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Ikväll stack två av tre säkringar igen. Dags att undersöka lite.
Började med säkringslådan för pumpen.
Som glad amatör ser jag inget knas.
Ingen varmgång, inget bränt, dubbel isolering på utgående faser som visserligen ser torra ut.
Elektrisk anslutningslåda med transformator, kablar, metallkopplingar och isolatorer, industriell, underhållsbehövande.
Skapa konto

Vidare till motorskyddet. Kapslingen har ett oplomberat hål för förskruvning och det verkar lokalbefolkningen ha dragit nytta av.
Närbild på äldre, dammig maskindel med kablar och spindelväv, potentiellt inre av elektrisk utrustning.
Skapa konto

Kontaktytorna ser lite sotiga ut och här kanske vi har en del av lösningen.
Hur är den inställd då?
Öppen elektrisk kopplingslåda med kablar och anslutningar, damm och spindelnät, märkning med tekniska specifikationer.
Skapa konto

Hmmm. Stog det inte 2,5 A på motorns märkskylt?
Typskylt på motor, tekniska specifikationer, från VEB Kombinat Elektromaschinenbau, östtysk tillverkning, märkdata.
Skapa konto

Jag skruvade ner motorskyddet till röda pricken närmast 2,5 A och satte ihop. Nu får vi se om det rullar på utan att säkringarna går.
Om motorskyddet löser ut nu istället för säkringarna så ska jag titta på tryckvakten och dess kontaktor, eller kanske bara byta ut både motorskydd, tryckvakt, och kablaget (för det lär ju falla i smul).

Swedol har en Busck-motor som kanske kan funka om det skulle vara motorn som håller på att ge upp.
https://www.swedol.se/elmotor-2800-...04644&indexName=mcprod_swedol_sek_sv_products

Tips om andra passande motorer som kan köpas över disk eller på webben av någon utan F-skattsedel mottages tacksamt.

Efter justeringen av motorskyddet, så att det matchar typskylten, har ingen säkring gått.
Vad det lider ska jag ta reda på om brunnen är borrad eller grävd.
Närmsta brunnsborrningsfirma ville inte hjälpa till med att byta pump, de sa iaf att något borrhål inte fanns registrerat på fastigheten men det visste jag redan.

Finns det några bra indikationer på hur en grävd brunn ser ut respektive borrad?
Pemslangarna går ut genom källarväggen nedgrävda, till ett ”manhål” i plast, tillräckligt stort för att kliva ner i 2-3 pers när man är förbi öppningen.
Golvet 1 meter ner är fast jord/sand, och båda slangarna går rakt ner.

Vill ogärna rycka i slangarna om jag slipper pga diskbråck.

Det som talar emot att brunnen är grävd är att berggrunden ligger max 2-3 meter ner enligt SGU, och vi har berg i dagen på tomten. Det kanske räcker att säga det för att utesluta grävd brunn..?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.