Byggahus.se

Vår planlösning. Era Synpunkter

1. lillfisken
    Medlem · Örebro län · 62 inlägg

lillfisken

Medlem
    Hej!

Vi planerar att bygga ett hus i lösvirke. Huset är i 1 - 3/4 plan. Vi har nu ritat klart vår nedervåning och vill gärna få in synpunkter på den. Positiv och framför allt negativ kritik är varmt välkommen. Se bifogad fil och skriv en rad om vad ni tycker.

Tack på förhand.

2. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 109 inlägg

Swetrot

Medlem
    Den där trappen... Vill ni verkligen ha två krökar på den? Och kommer man under trappen in till gästrum etc som den är planerad nu utan att fullvuxna människor slår i huvudet?

I tvättstugan så sparar du en hel del plats på att dels inte ha grovingången där. Du har ju en köksingång redan. Dels kan med fördel tvättmaskin och torktumlare ställas på varandra, bredvid fönstret. Saknar plats att hänga tvätt på. Det är skönt att främjande i försöken att bromsa farten på elmätaren att låta bli att torktumla allt.

I köket har kyl och frys kommit väldigt långt från spisen. Och diskmaskinen har kommit väldigt långt från diskhon.

Men jag gillar avdelaren som kyl och frys utgör idag mellan kök och vardagsrum. Funderar på om ni inte skulle sätta trappen där dock, en rak trapp. Det blir lite större hall på köpet.

3. HusByggarTomten
    Medlem · . · 2 157 inlägg
    Jag saknar avhängning i hallen.

4. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 782 inlägg

pinebar

Medlem
    Jag brukar alltid ifrågasätta kombinationen köksö - köksmatplats - matrum.
    Det gör jag hos er med. Behöver ni verkligen alla tre ställena? Dessutom tycker jag att det ser rätt trångt ut mellan köksön och matplatsen i köket.

Jag skulle nog flytta tvättstugan till nedre vänstra hörnet av planen och göra kök - matplats - vardagsrum i överkanten av planen istället. Med bara en, riktigt stor matplats i mitten.

Håller också med om att trappan och ingången till gästrummet verkar lite konstig.

5. HusByggarTomten
    Medlem · . · 2 157 inlägg
    Har också lite svårt att se syftet med 3 ställen att äta på. Nu kan jag omöjligt veta hur ni lever erat liv men för mig är det helt främmande och jag känner ingen som skulle uppskatta den lösningen. Yta är värdefullt och till för att användas! ;)

6. Besserwissern
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

Besserwissern

Medlem
    kul att ni ritar själva.

köet behöver ni se över. Det är för långa avstånd mellan funktionerna. IKea har en kökshjälp med trianglar etc som kan vara värt att ta en titt på.

jag tycker ni ska fundera på pardörren också.oftast använder man bara den ena som gångdörr ochdå kna det kännas trångt.

svårt att ha åsikter om alla dörra när jag inte ser tomten. Dock kan jag tycka att utgången från köket känns lite märklig.

Hur ser er familjesituation ut, vad har ni för behov. Jag hade kunnat tänka mig att minska köket och tvätten och på detta sätt tryckt ihop huset 1-1,5 m.

Känns som lite lite fönster i vardagsrummet.

Hur hög är väggen där trappan kommer upp på andra våningen. Hur högt är det under trappan där ni har kapprummet?

Lycka till!

7. lillfisken
    Medlem · Örebro län · 62 inlägg

lillfisken

Medlem
    Hej!

Tack för alla kreativa svar! Det är inte helt lätt det här med planlösningar!? =)
    Som ni påpekar så är inte köket helt genomtänkt ännu. (Igentligen bara väggarnas placering). Vad gäller matplatser så vill vi ha en i köket, den andra i vardagsrummet är inritad för att visa att det finns plats om ett behov finns.

Lite annan info. Huset är placerat på tomten så att fönsterdörren ut från köket går till en uteplats med morgonsol. Utgång från tvättstuga ser vi som ett måste då man inte vill släpa med tvätt genom huset för att hänga ute.

Andra synpunkter är trappen. Den har vi inte "projekterat" klart ännu. Tanken är att den skall komma upp på plan 2 i kupan mot yttervägg. Då har man fullhöjd i tak. Där emot så har vi inte räknat på steghöjd, stegdjup osv.

Kom gärna med fler tips och synpunnkter. Hälsning Viktor

8. L
    Medlem · Skåne · 160 inlägg

Lotta och Roger

Medlem
    Hej,
    som du själv skrev så är köket inte färdigtänkt än. Beroende på vilket märke ni ska ha så ta hjälp av säljaren som ofta är kunnig och ritat en hel del kök.
    Ang. tvättstuga och utgång, så tycker jag också att det är bra att kunna gå direkt ut.
    Trappan hade jag som någon anna nskrev inte haft två böjar på.
    Badrummet är dörren inåtgående vilket jag inte tycker är bra. Funderade på om man kunde snedställa väggen så det inte blir ett hörn om du förstår vad jag menar.
    Tycker även om lösningen på köket om det går att få till på ett smart och tillgängligt sätt.
    Kan man inte byta plats på toan och gången där du hänger kläder? på så sått får du fönster i badrummet.
    Även trappan att den kanske kan komma direkt till höger om ytterdörren.
    Ja, det var några funderingar från mig. Hälsn. Lotta

9. A
    Medlem · Dalarna · 7 inlägg

arvtheshark

Medlem
    Hejsan.

Detta är mitt första inlägg här på forumet, trots att man har läst här några år.

Vi ska till också bygga ett 1 3/4 hus och har ritat planlösningen själv. Tycker att huvuddragen är väldigt lika mellan vår och er planlösning. Efter många gråa hår så tycker jag vi har en hyffsad kompromiss mellan alla variabler. Vi valde också att göra huset så kort vi kunde (miskade längden 0.9m).

Eftersom ni har ett större hus blir det lite lättare att laborera med övre och nedre plan, speciellt om man vill ha öppen i hallen som vi har valt att göra.

Vi är speciellt nöjda med att få till en öppen hall trots att utrymmet uppe är lite begränsat.

Hoppas ni kanske får några ideer.

mvh Arvid

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.