Har ett sekelskifteshus uppvärmt med direktvärkande el + elstäder. Ska sätta in vattenburet system + jordvärmepump men vet inte var jag ska placera aggregatet. Kan man sätta det i en kattvind på övervåningen? I tvättstugan? Vad krävs förutom el, avlopp?
Mvh C
868 läst · 4 svar
868 läst
4 svar
Var placera jordvärmepumpen?
-
Medlem · 44 inlägg 22 maj 2006 01:4222 maj 2006 01:42 #3
Re: Var placera jordvärmepumpen?
Får jag bara komma med en påminnelse (om än självklar).
Se till att ni inte installerar pumpen vägg i vägg med en bostadsyta där ni kan komma att störas av (o)ljudet.
Vi har en IVT Greenline i pannrummet, som angränsar till det vi idag använder som sovrum. Detta är ingen lyckad kombination, och jag är faktiskt besviken på dom vi anlitade, eftersom fackfolk borde tänka på sådant här - nu när vi själva inte visste bättre.
Den är några år gammal, och förhoppningsvis har pumparna blivit tystare på senare år, men jag ville i alla fall göra er uppmärksamma på det.
Lycka till! -
23 maj 2006 22:25 #4
Om du inte gör av med VÄLDIGT mycket varmvatten lönar det sig inte att skaffa värmepump som även gör varmvatten.
(Dusch 5 minuter kostar ca 1 kr).
En värmepump som endast gör värme tar mindre plats (80 kg stor som en diskmaskin) och kostar betydligt mindre i inköp.
-
24 maj 2006 21:20 #5
det är klart man vill göra billigt varmvatten! det är tilomed så att jag rekomenderar att man köper en värmepump utan beradare o ställer ne stor beradare bredvid. detta ger billigare varmvatten & uppvärmning, samt att pumpen får bättre gång tider vid varmvatten värmning