Byggahus.se

Var placera fördelarskåp?

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 285 inlägg

sam820921

Medlem
    Hej

Som ni ser har jag idag utanpåliggande rör.
    I samband med renovering ska jag byta till inbyggt.
    Stamrören sticker ut utanför zon 1.
    Vet inte riktigt var jag ska placera fördelar skåp så att det blir bra.

Ett alternativ är ju på samma plats som inspektionsluckan är idag. Men då ser man stammarna. Sen måste inkommande rör från stammen gå in i väggen igen in till fördelarskåpet. Detta känns ju mest rätt enligt säker vatten. Eller? Då hamnar kopplingen synligt. Om jag gör så här vilket rör ska användas från stammen in till fördelarskåpet? Prisol? Rörirör? Koppar?

Ett annat snyggare alternativt är att bygga in hela stamröret med ballofix i fördelarskåpet. Då sitter ju kopplingen i ett vattentätt rum. Detta vill jag helst. Men går det? Får man det?

Ett tredje alternativ är att sätta fördelarskåpet utanför badrummet med läckageindikationer som mynnar ut i badrummet (utanför vån 1). Detta är egentligen som alternativ 1 men fördelen är att jag kan ta ett större fördelarskåp så blir det inte platsbrist när jag installerar vattenfördelare. Ska nämligen ha 3 st KV och 2 st VV och 2 st ledningar för värmecirkulation som går till handukstork.
    Dessutom snyggare att skippa fördelarskåp i badrum.

Vad tycker ni?
    Mvh
    Samuel

Redigerat 25 aug 2017 17:40
  2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    Bor du i eget boende eller bostadsrätt?

3. S
    Medlem · Västra Götaland · 285 inlägg

sam820921

Medlem
    Bostadsrätt.
    Har pratat med styrelsen och det går bra att byta till rör i rör. Så länge det görs fackamannamässigt. Stamrören med ballofix kommer jag inte röra. Dom finns där dom finns.

Vänligen se mitt första inlägg. Jag har lagt till mer uppgifter efter du svarat (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.