7 864 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Var låna för "off-grid" // kolonilott?
Sida 1 av 3
Det fallfärdiga huset är ute för 100.000 och så mycket har jag inte i skrivande stund.
Jag kan betala 50.000 kontant. Men resten...?
Vad ska jag göra för att låna en slant i denna storleken, 50-60 tusen?
Jag har ordnad ekonomi och fast arbete och det går bra för företaget som jag arbetar på.
Jag kan betala 50.000 kontant. Men resten...?
Vad ska jag göra för att låna en slant i denna storleken, 50-60 tusen?
Jag har ordnad ekonomi och fast arbete och det går bra för företaget som jag arbetar på.
Banken...C Civilpolisen skrev:
/ATW
Som Arne skriver är det ju tämligen enkelt att låna 50-60 000 kr som ett privatlån hos valfri bank om du har ordnad ekonomi.
Beloppet är så pass litet är flera banker har detta inom ramen för vad de kallar förbeviljade krediter där de inte ens tar en UC på befintliga kunder.
Beloppet är så pass litet är flera banker har detta inom ramen för vad de kallar förbeviljade krediter där de inte ens tar en UC på befintliga kunder.
Jag lånar inte pengar av vänner eller familj. Så är det bara. Det är därför jag vänder mig till forumet och frågar om vänligt inställda banker.
Ni som vittnar om goda erfarenheter, vad baserar ni dessa på?
Skicka hälsning direkt till mig om det inte passar att skriva i forumet.
Ni som vittnar om goda erfarenheter, vad baserar ni dessa på?
Skicka hälsning direkt till mig om det inte passar att skriva i forumet.
Om du är med i facket så brukar det inte vara några problem med en sån summa där facket står som garant.. På 80-ralet när jag var ny, grön och nyinkommen på arbetsmarknaden och i Trollhättan så lånade jag 20 papp med ett facklån. Gick bara in på sparbanken och fyllde i en blankett för sådana. No questions asked.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Viktigt att jämföra räntor från flera långivare innan du bestämmer vilken bank du väljer!
Prova exempelvis www.reducero.se dom gör endast en kreditupplysning på dig men din ansökan skickas till flera banker.
Prova exempelvis www.reducero.se dom gör endast en kreditupplysning på dig men din ansökan skickas till flera banker.
Om du är med i facket brukar man kunna få ett lån med lite bättre ränta på din bank. 60000 är ju inte jättemycket pengar att låna och har du fast jobb och anser dig klara det så ansök om ett blancolån. Du investerar ju i något så om det skiter sig så får du väl sälja av stugan. Det är jättedumt att lånen är så dåliga för kolonistugor. Men den står på ofrigrund så då är enda lånet blancolån. Vi har också en mindre summa lånad för vårt hus. Men idag är huset värt jättemycket mer än vad vi har i lån. Men visst är det lite surt att man har så hög ränta och den har gått upp några hundralappar i månaden för oss nu. Tänk på det att det är rörlig ränta du lånar med.C Civilpolisen skrev:
Eftersom du har en "fast" anställning i ett välmående företag har du säkert ett lönekonto på någon bank. Vänd dig dit.C Civilpolisen skrev:
Fins ingen anledning att söka ny bank för ett lån i den storleken.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Berätta mer om huset, vilka behov har du och huset som inte finns idag? Kamin, solpaneler, brunn, grävarbeten, färg, material och verktyg kostar en del. Blir snabbt över 50 när man börjar renovering/iordningställande.C Civilpolisen skrev:
Jag vet att det nog inte är svaret du vill ha, men jag ger dig den bistra sanningen ändå, i bästa välmenande.
Om du inte har 100' för att köpa huset, så kommer du troligen inte heller ha råd att fixa/renovera/underhålla det om det som du skriver är "fallfärdigt".
Börja i andra änden med att
1) Definiera en målbild för vad du vill ha
2) Räkna på vad det kostar för att köpa, och sen renovera det du kom fram till i steg 1. tredubbla sen renoveringskalkylen. Minst.
3) Räkna ut hur länge du måste spara för att ha till 25% av kostnaden.
4) Spara ihop till 25% och låna resten på din bank.
Om du inte har 100' för att köpa huset, så kommer du troligen inte heller ha råd att fixa/renovera/underhålla det om det som du skriver är "fallfärdigt".
Börja i andra änden med att
1) Definiera en målbild för vad du vill ha
2) Räkna på vad det kostar för att köpa, och sen renovera det du kom fram till i steg 1. tredubbla sen renoveringskalkylen. Minst.
3) Räkna ut hur länge du måste spara för att ha till 25% av kostnaden.
4) Spara ihop till 25% och låna resten på din bank.
Redigerat:
Varför nämns 'kolonilott' i tråden? Gäller frågan ensligt beläget hus så passar de tidigare svaren.
Gäller det en kolonilott utgår någon form av hyra. Då äger man hus på ofri grund med, i många fall, vissa krav på skötsel.
Gäller det en kolonilott utgår någon form av hyra. Då äger man hus på ofri grund med, i många fall, vissa krav på skötsel.
Jag kikade runt lite på utbudet runt 100k och skulle rekommendera att avvakta, spara ihop lite till och köpa något som är fräschare. Bara 100-150k till så får du nog ganska mycket mer för pengarna, annars kommer du ändå behöva spendera liknande summor bara för det viktigaste som att sätta in kamin, byta ledningar, täta, isolera etc.
Utöver det så kommer @sanamon med bra tips.
Utöver det så kommer @sanamon med bra tips.