Hej alla altanbyggare
Jag ska lägga ett L-format trädäck och är osäker var jag ska börja någonstans, dvs var ska jag lägga första plankan så att det blir rakt och fint.
Se bifogad ritning
PS Jag har valt trall som är 4,80 lång.

Tacksam för tips.

Ritning av L-format trädäck med måttangivelser och markerade reglar samt trallriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vanligt sätt är att börja utifrån och gå in mot huset. I ditt fall så får du räkna med två kluvna brädor - en mot "2.86" delen och en mot "4.64" delen.
Varvet som livar mot "2.86" delen är måhända snyggast att lägga så här:

Skiss av däcklayout med kluvna brädor mot angivna mått "2.86" och "4.64" vid ett hus.
/Göran

P.S Jag antar att huset är nedtill på din skiss.

Redigerat:
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ett vanligt sätt är att börja utifrån och gå in mot huset. I ditt fall så får du räkna med två kluvna brädor - en mot "2.86" delen och en mot "4.64" delen.
Varvet som livar mot "2.86" delen är måhända snyggast att lägga så här:

[bild]
/Göran

P.S Jag antar att huset är nedtill på din skiss.
Hej Göran
Tack för det. Det stämmer bra att huset är nedtill på ritningen.
Skulle man inte kunna lägga första brädan som du visar, och bygga inåt mot huset och sedan åt andra hållet, utåt från den första brädan?

Absolut.

Till syvende och sist är det hur du vill ha det som bestämmer. Du får dock räkna med två kluvna brädor hur du än gör såvida du inte endera har tur eller justerar mellanrummet så att det går exakt jämnt ut.
Om du har ett hus med sockel och fasad som sticker ut utanför sockeln så kan man använda det för att trixa också. Men om du vill ha fris runtom och 45 graders hörn på frisen så behöver frisen vara hel bredd såvida du inte trixar med att klippa hörn.

Typ:

Skiss av husfasad och sockel med markerade linjer för att illustrera hur hela brädor kan se ut mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där blå linjen föreställer fasaden och om du tex har 10 cm mellan fasad och sockel så kan man gömma ett klippt hörn och därmed ha vad som ser ut som hela brädor hela vägen in mot huset.

Huvudsaken för ett bra resultat ( för en som mig - dvs en amatör/hobbyentusiast) är att tänka igenom och mäta och rita så mycket som möjligt innan man "Sätter spaden i marken".

/Göran

Göran du är en pärla. Tack för dina kloka råd. idag har jag lagt halva trädäcket, imorgon blir det resten.
vänligen Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.