Hej alla altanbyggare
Jag ska lägga ett L-format trädäck och är osäker var jag ska börja någonstans, dvs var ska jag lägga första plankan så att det blir rakt och fint.
Se bifogad ritning
PS Jag har valt trall som är 4,80 lång.
Tacksam för tips.
Jag ska lägga ett L-format trädäck och är osäker var jag ska börja någonstans, dvs var ska jag lägga första plankan så att det blir rakt och fint.
Se bifogad ritning
PS Jag har valt trall som är 4,80 lång.
Tacksam för tips.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej GöranSharky58 skrev:
Tack för det. Det stämmer bra att huset är nedtill på ritningen.
Skulle man inte kunna lägga första brädan som du visar, och bygga inåt mot huset och sedan åt andra hållet, utåt från den första brädan?
Absolut.
Till syvende och sist är det hur du vill ha det som bestämmer. Du får dock räkna med två kluvna brädor hur du än gör såvida du inte endera har tur eller justerar mellanrummet så att det går exakt jämnt ut.
Om du har ett hus med sockel och fasad som sticker ut utanför sockeln så kan man använda det för att trixa också. Men om du vill ha fris runtom och 45 graders hörn på frisen så behöver frisen vara hel bredd såvida du inte trixar med att klippa hörn.
Typ:
Där blå linjen föreställer fasaden och om du tex har 10 cm mellan fasad och sockel så kan man gömma ett klippt hörn och därmed ha vad som ser ut som hela brädor hela vägen in mot huset.
Huvudsaken för ett bra resultat ( för en som mig - dvs en amatör/hobbyentusiast) är att tänka igenom och mäta och rita så mycket som möjligt innan man "Sätter spaden i marken".
/Göran
Till syvende och sist är det hur du vill ha det som bestämmer. Du får dock räkna med två kluvna brädor hur du än gör såvida du inte endera har tur eller justerar mellanrummet så att det går exakt jämnt ut.
Om du har ett hus med sockel och fasad som sticker ut utanför sockeln så kan man använda det för att trixa också. Men om du vill ha fris runtom och 45 graders hörn på frisen så behöver frisen vara hel bredd såvida du inte trixar med att klippa hörn.
Typ:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där blå linjen föreställer fasaden och om du tex har 10 cm mellan fasad och sockel så kan man gömma ett klippt hörn och därmed ha vad som ser ut som hela brädor hela vägen in mot huset.
Huvudsaken för ett bra resultat ( för en som mig - dvs en amatör/hobbyentusiast) är att tänka igenom och mäta och rita så mycket som möjligt innan man "Sätter spaden i marken".
/Göran
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Försöker förstå systemet (jordvärme).
Värmepumpar -
Förstärka bjälklag med tvärgående limträbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Att tänka på första dagen med luftvärmepump i fritidshuset?
Värmepumpar -
Hjälp att förstå fjärrvärmecentral (ny husägare)
Fjärrvärme & Gas -
Hur förstå värmekurvor för Floore golvvärmepump (Wilo Para)
Värme allmänt