Byggahus.se

Var koppla jag på en extra värmekälla

513 läst  9 svar

1. I
    Medlem Nivå 7
  2. T
    Medlem · Nivå 8
    Hej Ivan.

Nu skriver du inget om själva solanläggningen så det är svårt att besvara din fråga. Att tänka på är att solpaneler med någorlunda kapacitet kommer koka din varmvattenberedare relativt snabbt. Därför kör man oftast solvärme mot en acctank eller ev en elpanna med lite större volym än själva beredaren.

3. S
    Bannad · Nivå 12
    Hur har du ev tänkt dig , din tank har ingen solslinga , då måste VV gå upp i solfångarna och det är inte normalt , Beror på vad är för sorts solfångare , finns dom som ska gå med direktvatten
    Foto på fångarna eller länk till vad du har , ett måste här

4. I
    Medlem Nivå 7
    Det jag har köpt är en sånhär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    solfngare_150l-39023230-19832780-org.jpg

Om man kan koppla in den på följande sätt:
    solfngare_150l-39023230-19832780-xtra.jpg

Det jag hade tänkt var att jag drar ett rör från varmvattenberedaren (vet ej varifrån) till solvärmarens inlopp "cold water", returen/varmvattnet från solvärmaren till varmvattenberedarens retur nr 5 på bilden.

Den elektriska värmaren på solvärmetanken tänkte jag inte ha igång.

5. S
    Bannad · Nivå 12
    Den sorten är s.k. självreglerande och kan kopplas i serie med din VV-beredare på den varma sidan ,
    den typen sitter på många tak på kontinenten och fungerar bra
    Det går att göra på olika sätt .vill du värma din nuvarande beredare samtidigt

• Laddar…
  6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Du måste tänka på att det är olika system, anslutning nr5 är radiatorvatten.

Och produktbladet du har hänvisat till gäller nya TS500, du har den gamla fyrkantiga varianten hemma hos dig.

Anslutningarna för tappvattnet har du på toppen, man ser knappt dom rören på din bild. Lägg upp en tydligare bild på din tanktopp så får du fler utförligare svar!

Kallvattnet in i beredaren verkar vara högra röret som knappt syns bakom den blåa säkerhetsventilen för värmesystemet. Men man ser T-röret i ovankant.

Utgående varmvatten verkar vara det röret med en 90º böj på direkt till vänster. Radiatorpåfyllningen sitter nog också på detta röret.

Har du ingen blandningsventil?

Hur gör man på vintern om man ska leda ut tappvatten utomhus? Då måste utomhusdelen kallställas och tappas ur till fullo.

Skärmklipp.PNG

Redigerat 14 maj 2018 22:14
  7. D
    Medlem · Nivå 19
    Den där solfångaren skulle jag vilja säga att är olämplig för dig. Sannolikt onödigt dyr också. Tål den en vinter?

8. I
    Medlem Nivå 7
    Redigerat 14 maj 2018 22:24
  9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Nej det är shuntventilen till radiatorerna. Bör styras med reglercentral för att få en jämn och anpassad inomhustemperatur. Shunten sitter dessutom på returen vilket hör till ovanligheten i villor. Men fungerar det bra så kör på!

Blandningsventilen ska sitta på utgående varmvatten och blanda in lagom mycket kallvatten så inte onödig skållningsrisk föreligger. Samt så räcker vattnet i varmvattenberedaren längre.

Min åsikt i sakärendet är samma som föregående talare. Denna solfångare är inget att rekommndera dig att koppla in.

Redigerat 14 maj 2018 22:29
  10. I
    Medlem Nivå 7
    Köpte solfångaren billigt som ett projekt för att se om jag kan få till detta.
    Just nu tänkte jag använda solfångaren som den är med varmvattentanken och försöka ansluta den för att värma varmvattnet på något sätt.

Till vintern tänkte jag ta bort varmvattentanken på solfångaren och ersätta den med en kollektor.
    Fylla kollektorn med någon köldmedium, på insidan tänkte jag ansluta en värmeväxlare.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka