Någon som vet var man kan hitta skruv av denna typen att köpa över disk i Lund, Malmö eller däromkring?

http://www.schneider-electric.se/ka...&ProdID=11266&thisArrCount=11&maxArrCount=25#

Efter mycket letande har jag lärt mig att den brukar kallas "elektrikerskruv" eftersom den är användbar att fästa lättare saker direkt i gips. Typ kabelkanaler, klammer etc.

Själv har jag sett den säljas under det något felaktiga namnet gipsskruv men kan inte längre hitta den någonstans. Jag tycker den borde gå att hitta över disk.

Var handlar ni elektriker era prylar här i trakten? Eller beställs allt från grossist?

Det där är inte elektrikerskruv, men de där finns i skruvklammer och hos grossisterna.

Detta är elektrikerskruv. Fast använder aldrig sådana. Använder vanlig gipsskruv.

//Patrik

Vi använder aldrig heller "elektrikerskruv".. Vanlig gipsskruv är de som gäller

Vi använder aldrig gipsskruv. Det är elektriker-, montage- och byggskruv som gäller

:)

Skruvar ni skruvklammer, typ JR och TK, med gipsskruv också?

Där ser man, jag som trodde att jag var duktig som t.o.m hade hittat en länk. Jag får skylla på att jag blev missledd av en annan gammal tråd här. :)
De är ju ganska lika på bild tycker jag men den du länkar till Patrik är nog närmare den jag har haft förut.

Jag brukar ha dem till att sätta upp saker som köksklocka, vissa tavlor och annat lätt som man inte är och drar i, funkar kanon.

Nu skulle jag skruva lite kabelklammer och hade bara EN skruv kvar. Skulle vilja hitta någonstans att köpa i morgon. Jag tycker jag har kollat de 'vanliga' ställena som har katalog på nätet, typ CO, Biltema, Jula samt vår lokala butik. Vill helst inte köra ända till Bauhaus på vinst och förlust men jag tror jag kollat där förr.

Jag kanske skall anfalla valfri elmontör på gatan, om jag hittar någon. ;)

Just det, JR heter klammern jag skall ha upp.

Går annars att beställa på elbutik.se

JR och AP tycker jag blir snyggast med montageskruv.

Nja, då är nog elskruvens gänga bättre. Bäst går det om man drar för hand.

Rikard Ågren skrev:
Skruvar ni skruvklammer, typ JR och TK, med gipsskruv också?
Använder aldrig TK-klammer utan bara TC-S och de har ju sina egna skruvar. Fast har kört med JR-klammer några gånger på siståne. Och då har jag använt gipsskruv. JR-klammer har vuxit i mina ögon, det blir faktiskt rätt snyggt med sådana på sina håll.

//Patrik

Fattar inte varför man använder en skruv med försänkt skalle till att skruva fast ett uttag, en central eller ett klammer, man får ju så liten anliggningsyta som möjligt?! Jämför med en el- eller montageskruv. Där får man så stor anliggningsyta som möjligt = stadigare montage.

Rikard Ågren skrev:
Fattar inte varför man använder en skruv med försänkt skalle till att skruva fast ett uttag, en central eller ett klammer, man får ju så liten anliggningsyta som möjligt?! Jämför med en el- eller montageskruv. Där får man så stor anliggningsyta som möjligt = stadigare montage.
Ja, det har du egentligen rätt i, men... :p
Nej, men det är så att alla mina kollegor har använt/använder gipsskruv och då har man liksom blivit "upplärd" med det. Det är det som finns tillgängligt på byggena och på lagret.
Och så tycker jag att PH-bitsen ligger så bra i gipsskruvs-skallen. Och när man skruvar list så är det bra med en platt skalle, jämfört med elektrikerskruven som har en stor skalle. Stor skalle = tar mycke plats i listen.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Fast har kört med JR-klammer några gånger på siståne. Och då har jag använt gipsskruv.
whot? Gipsskruv är bra och billig, men den passar inte alltid.

jac skrev:
Funkar montageskruven bra direkt i gips då? Jag har nog aldrig provat...
Inte för fem öre, men den är inte tänkt för det heller.

Rikard Ågren skrev:
Fattar inte varför man använder en skruv med försänkt skalle till att skruva fast ett uttag, en central eller ett klammer
Det gör man inte heller.. Eller jo tydligen, men jag trodde inte det. Det händer att man måste, om jag t.ex. inte har rätt skruv som är lång nog osv, men går det att undvika använder man ju inte gipsskruv (eller nåt med försänkt skalle) för elmateriel.

Patrik_Hed skrev:
Ja, det har du egentligen rätt i, men... :p
Nej, men det är så att alla mina kollegor har använt/använder gipsskruv och då har man liksom blivit "upplärd" med det. Det är det som finns tillgängligt på byggena och på lagret.
Dags att ryta ifrån Patrik :p

Försökte hitta E-nummret på den vi brukar använda, men hittade det inte. Men huvudsaken är väl att det inte är försänkt skalle som gipsskruv.

Peace!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.