Byggahus.se

Var köper man vettigt virke?

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Var hittar man vettigt virke? Just nu är det 45x45 för att regla några väggar jag letar efter. Var på Södermalms Trä, k-rauta, Bauhaus och Ekesiöö. Samtliga har virke där man sågat innan trät är torrt så träet slår sig, även fast man väljer ut de bästa så när de kommer in i värmen slår de sig.

Förra sommaren skulle vi lägga om taket på friggeboden på landstället, kvaliteten på råspont som går att få tag på är av 7 sortering, vad händer med de sex första sorteringarna?

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Virke dimensionsågas och läggs sedan för torkning. Nästa steg är sedan att det går till klyvning och dimensionhyvlas.
    Det största orsaken att virke slår sig och blir som bananer är mera att det är så snabbväxt med stora årsringar.
    Just 45*45 är det som jag tycker är känsligast, men går ofta att dra på plats om man skruvar.
    Liknande problem finns även med snickerivirke, även om man torkar ned det att det vill slå sig eller spricka pga stora årsringar.

Det råd jag kan ge är att köpa virket när man ska använda det och få det på plats snarast, gäller virke för byggnation.
    Om jag ska förvara det så strölägger jag och sedan tyngder ovanpå för att motverka.
    45*45 och 45*95 har jag slutat att förvara så får jag jag något över få det bli ved av det.

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Testat med tvingar, men när tvingarna tas bort säger det "fjong" och vi har bananer :D
    Att det är för snabbt växt märker man, räcker med två drag med fogsvansen så har man sågat en 45x45 :D (Man kan även göra djupa märken med nageln i träet, så man märker att det är alldeles för mjukt)

Redigerat 11 jan 2015 13:30
  4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Nu har vi fått igång ett system, vi låter skiten stå ute men under tak, då behåller den ungefär samma fuktgrad som på brädgården. på så sett kan man köpa på sig mer virke och slipper ränna till brädgården hela tiden.

Kanske en affärsidé för någon att börja sälja virke av bra kvalitet, jag skulle vara en given kund

5. F
    Medlem Nivå 8
  6. S
    Medlem Nivå 4
    Håller med Forbo!
    Behöver man spikraka väggar så är stålreglar en bra väg att gå för lite mer pengar.

I övrigt brukar väggar byggda av 45x70 som monteras direkt, inkl väggbeklädnad, efter inköp blir ganska bra, men ibland är väl utrymmet ett dilemma och då kan som sagt stålreglar vara ett rätt bra alternativ!

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Idag tänkte vi köpa OSB men då visar det sig att tjockleken varierar från 11-13mm på samma skiva! Hur fan ska man få raka väggar med den låga toleransen. Tydligen inte många som mäter skivorna med skjutmått fick vi som svar

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Från dina tidigare trådar så har jag förstått att du är perfektionist, men du behöver nog snart söka hjälp ;)

2 mm diff på OSB spelar ingen roll, när din vägg är klar. Den rör sig troligen mer med fukt- och temperaturvariationer än det.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 4
    Tänkte samma sak som du skrev mexi, gnäller man om två mm variation på ett skivmaterial så ska man nog inte bygga något innehållande trä överhuvudtaget!
    Tycker iofs att nogrannhet är en dygd men man får hitta en pragmatisk balans ;)

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    En skiva med samma fuktighetsgrad över hela skivan bör inte diffa med 2 millimeter, samt på Ekesiöö hade de OSB som var exakt 11mm över hela, kostade lite mer dock

11. S
    Medlem Nivå 4
    Jag håller med dig om det, men jag hade inte betalt mer för en så pass relativt liten variation.
    En mm är lätt att bygga på med skarvspackling och färg på sina ställen om man inte är väldigt noga.
    Bygger man vägg med träreglar kan det lätt bli nån mm till på sina ställen.
    Man kan säkert mäta en mm skillnad om man mäter olika årstider.

Så länge det håller sig till mätbart och inte till synbart så är det väl ok!? ;)

12. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vi har lodat in reglarna med 1/10 mm precision så man vill ju att alla toleranser ska hålla sig inom det :D
    Visa bilaga 131338

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du har knappast 1/10 mm precision med ett lod. Använde du förresten ett kalibrerat skjutmått när du mätte OSB-skivorna? ;)

14. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du får ha en vass spets! :D
    Mekaniskt kvalitetsskjutmått!

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Har du kollat att reglarna är spikraka, dvs inte buktar 1mm eller mera :)
    Men rent praktiskt har det ingen betydelse och även lod slår fel utifrån att snöret inte kan centreras så exakt.;)

Har finsnickare i släkten, bl.a. instrumentbyggare, och även de anpassar byggmetod efter vad som krävs och behövs.
    Men det viktigaste är att man själv blir nöjd med resultatet.