17 109 läst · 10 svar
17k läst
10 svar
Var köper man ett ritbord?
Jag ska inte bygga hus men min hobby är att göra husritningar. Jag har försökt hitta nån onlinebutik där man kan köpa ritbord eller nåt mindre slags arkitekt-ritnings-set eller vad man ska kalla det.
http://www.sydrit.se/Ritbord.htm
Det första där vore perfekt för mig, men dom har ingen online shop och jag bort långt ifrån Malmö. Kanske vet ni något? Även om det inte är en svensk online butik. Hittar inget på Blocket heller.
http://www.sydrit.se/Ritbord.htm
Det första där vore perfekt för mig, men dom har ingen online shop och jag bort långt ifrån Malmö. Kanske vet ni något? Även om det inte är en svensk online butik. Hittar inget på Blocket heller.
kan detta vara något
ttp://www.mattonbutiken.se/index/browse/menu/1/category/963/Atelje-Design/Linjaler-Vinklar/Ritplattor.html
ttp://www.mattonbutiken.se/index/browse/menu/1/category/963/Atelje-Design/Linjaler-Vinklar/Ritplattor.html
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Brukar slumpas bort på blocket/Tradera eller liknande. Om något företag har något kvar vill de gärna bli av med dem eftersom de flesta cad:ar i datorn numera. Jag slängde nog mitt A2 bord av enklare variant om den inte ligger någonstans i garaget.
Ett ritbord är tungt, stort och otympligt. De bord som du fick som förslag på i länken verkar dock bra- lätta, billiga och funktionella. (Köp ett utan fot så att du kan slänga undan bordet under sängen(om du saknar plats)).Smash skrev:Jag ska inte bygga hus men min hobby är att göra husritningar. Jag har försökt hitta nån onlinebutik där man kan köpa ritbord eller nåt mindre slags arkitekt-ritnings-set eller vad man ska kalla det.
[länk]
Har du övervägt att skaffa ett ritprogram för datorn istället? Du kan då skriva ut ritningar direkt på din skrivare (A4 format) och dessutom spara på diskett för att få andra storlekar på utskrift på annat håll. De flesta som ritar hus idag ritar nog via dator. Dock så tror jag vissa arkitekter envisas med att rita via bräda, för att fånga helhetsintrycket bättre.
Ja, jag har SketchUp, Det är rätt bra, men allt tar typ dubbelt så lång tid. Jag har så många skisser som jag vill renrita och har inte tålamodet. Tyvärr!!! Jag har till och med gjort massa egna möbler och grejer som har de mått och utseenden jag är van vid, men jag ger upp och ritar istället. 
Jo, jag har samma erfarenhet. Det tar tid att rita via datorn men det har också stora fördelar. Det finns alltid en inlärningstid på ny programvara. Jag föreslår ( i all ömjukhet) att du använder båda systemen; ritbräda- dator. Köp en av de ritbrädor du fått förslag på. Är förvånad över hur billiga dom var. Trodde det var omöjligt att hitta en bräda under 10.000kr.Smash skrev:
Undrar också om SketchUp duger? Överväg att byta program. Om den här tråden låg under arkitektritat (här i forumet) så skulle du få svar direkt av både arkitekter och byggnadsingenjörer som dagligen använder det du efterfrågar. Fråga moderatorn om han kan flytta tåden dit?
Om det är möbler det handlar om så förstår jag att ritbräda/skissblock är rätt verktyg. Men om det handlar om att rita hus så tror jag en mix mellan dator/ritbord funkar perfekt.
Jag använder själv en XP-Pen Deco 02 ( 10"x5.63" Arbetsyta ) ritplatta och är ypperligt nöjd med den.
Jag använde tidigare en small XP-Pen Star G430S Graphics Drawing Tablet under kortare tid och jag kände att jag absolut hade fördel av de sex ytterligare knapparna för kortkommando som finns på Deco 02 .
https://www.storexppen.com/buy/deco-02.html
Jag använde tidigare en small XP-Pen Star G430S Graphics Drawing Tablet under kortare tid och jag kände att jag absolut hade fördel av de sex ytterligare knapparna för kortkommando som finns på Deco 02 .
https://www.storexppen.com/buy/deco-02.html
Då jag gör någon byggnadstillståndsriktning ibland så är det ritbräda och blyertspenna som gäller. Om man ritar hus på mindre än halvtid tar det för mycket tid att lära sig ny programvara som dessutom kostar att köpa.
Är man heltidsproffs blir det helt annorlunda.
Är man heltidsproffs blir det helt annorlunda.