Byggahus.se

Var köper man billigast Wirsbo/Uponor golvvärme?

12k läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Nu när jag ska renovera mitt hus har jag tänkt att lägga in vattenburet golvvärme i kök, entrehall och badrummet.

Någon som vet var det blir bäst/billigast att köpa det ifrån?

Systemen är ganska långt ifrån varandra så det blir 2 shuntgrupper push 12 med två olika system.

1# Kök,entre hall ca 30kvm, har trägolvbjälklag cc60
    • Blir golvvärmesystem 17 med en push 12.
    • Upplägget blir

1. Spårade golvspånskivor (fräser egna vändspår)
    2. golvvärmeplåt
    3. PEX rör 17mm
    4. 12mm golvgips
    5. primer
    6. sedan blir det 12mm skiffer

2# Badrum ca7kvm, har trägolvbjälklag cc60
    • Blir golvvärmesystem 12 med en push 12
    • upplägget blir:

• golvspån.
    • primer
    • 5mm armering
    • PEX rör 12mm
    • gjuta med maxit rapid flow 4320 så det blir 15mm från ovansidan av röret . Blir ca 30mm (räknat från golvsspånet) vid brunnen som ökar successivt pga fall till golvbrunnen
    • primer
    • sedan tätskikt m.m och 12mm skiffer

Redigerat 13 maj 2008 23:18
  2. J
    Medlem Nivå 5
    Orsaken varför jag inte vill köra med golvvärmesystem 12 i köket är att det är ganska dyrt att gjuta på 30mm på 35kvm

Maxit Rapid Flow 4320
    • 25kg/säck á 300kr
    • 17,5kg /10cm/kvm
    • Går åt ca 50kg/kvm för att bygga upp 30mm
    • 600kr/kvm
    • 35kvm á 600kr = 21 000kr
    Nej TACK!

Redigerat 13 maj 2008 23:16
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Rinkaby.se och byggbo.se är nog billigast för dom flesta av oss.

4. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Armeringen skall ligga närmast spånet i badrummet f.ö. Det är gränsen mellan spån och spackel man vill förstärka.

5. J
    Medlem Nivå 5
    ok, bästa sätt att fixera armeringen med?

6. J
    Medlem Nivå 5
    Satte o läste om olika förläggnings alternativ o hittade alternativet om golvvärmekasetter i träbalklag. Skulle bli mycket billigare för att då behöver man inte köra med plåtar för att kasetterna funkar som värmespridare och man behöver inte spackla upp 30mm för golvvärmen ligger under spånet. Dock kunde jag inte välja beläggning av klinkers i materialkalkylen så jag har mailat Uponor o väntar på svar.

Följande fråga ställde jag:

Hej

Har en fråga angående golvvärmesystem 20.

I broschyren "Rörläggning- och installationsprinciper" kan man använda golvvärmekassetter i träbalklag och ifall man ska lägga klinkers ska man ha

Våtrum
    • 22mm golvspån (helst fuktrög)
    • primer
    • minst 12mm avjämmningsmassa + 5mm armering, (nya regler för våtrum juli 08 då även golvgips förbjuds)
    • primer
    • tätskikt
    Ej våtrum
    • 22mm golvspån
    • 12mm golvgips
    • primer

Men i materialkalkylen kan man ej välja klinkers beläggning vid användning av golvvärmekasetter.

Går det att göra som det står i broschyren?

Tacksam för svar

7. M
    Medlem Nivå 12
    Självklart kan du ha gv under ett våtrumsgolv som du beskriver det men det kräver betydligt varmare vatten än alternativet med ingjuten slang.

Att bara koppla på det på radiatorslingan ger varma golv bara när radiatorvattnet är riktigt varmt, vår och höst ska du nog inte förvänta dig ett varmt golv. Det är ju tveksamt redan med ingjuten slang och det enda rätta är separat krets till gv.

8. J
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Jag tänkte dock ansluta den till en Push 12, Kanske även ska fundera på en El Push 12,

Går det att köpa till El delen till push 12 ifall man märker att bara pushen är otillräcklig?

9. N
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag hitta billagsts här www.vvs-boden.se jag har handlat en del där o de fungerar fint.

10. J
    Medlem Nivå 5
    Verkar som samma priser som Rinkabyrör plus att de har betala vid leverans. Men tack ändå för tipset

11. N
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte hos boden i dag,mot faktura kan inte bli bättre för min del.Nu
    kan jag beställa innan löning bra för jag bygger efter min egen börs,de
    har jag gjort i över 10 år blir aldrig klart :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka