Var köpa lecakulor 12-20, ca 1,5 kbm eller storsäck (Katrineholm)?

2k läst  11 svar

1. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Lånar släp och ska till Västerås och vidare mot Katrineholm och hade hoppats få med en storsäck någonstans ifrån. Måste vara det mest svårgooglade jag gått på.

Det jag hittar är Molnsätra gård i Järfälla men jag är inte sugen på att köra tillbaka en massa mil (släp i Västerås) och kollar jag Beijer så ska de ha 3800 kr för motsvarande säck om jag sett rätt. Tacksam för tips var på vägen Sollentuna - Västerås - Katrineholm man kan hitta alternativt billig hemleverans.

2. P
    Medlem Nivå 3
    Du får nog ta dig till linköping o lecafabriken om du ska få tag på billigare.

3. anders07
    Medlem · Nivå 13
    Köpt på Hornbach men kommer inte ihåg priset...

4. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Jag blev magsjuk så troligen köper jag ett släp nästa vecka och handlar på Molnsätra Gård i Järfälla i lösvikt, grym skillnad i pris mot vanliga storsäckar. Varit sugen på släp länge och det jag skulle låna är upptaget nästa helg. Det kommer att användas.

"Vi har lösvikt samt i storsäck, har du släpvagn kan vi lasta löst (billigare)
    Pris 1679kr för säck samt lösvikt 4714kr/ton (1ton cs 4m3 = 1179kr/m3)"

5. F
    Medlem Nivå 8
  6. anders07
    Medlem · Nivå 13
    Köp ett släp med täckta sidor, annars har du inte många kulor kvar när du kommer fram... :)

7. Sommartorparn
    Besserwisser · Nivå 11
    Ska du ha dom i grunden ska du inte ha de vanliga leca- kulorna utan dom som har ett ytskikt och beteckningen K i namnet.

8. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Har du någon länk? Inte sett något om P ang det jag läst hittills. Hade inte du också en gammal mullbänk i torp fast skulle inte köra med leca pga kalk?

9. Sommartorparn
    Besserwisser · Nivå 11
    Jo, jag fick rådet i en annan tråd här på forumet att det skulle vara leca 12-20 K. Bokstaven K står för att det är kapillärbrytande. Vanlig leca är inte tillräckligt vattenavvisande, men denna har ett ytskikt som gör kulorna vattenavvisande. Kolla här inlägg t #29:
    https://www.byggahus.se/forum/byggn...ullbank-forslag-2.html?perpage=15#post2472851

10. nikasp
    Medlem Nivå 11
  11. Sommartorparn
    Besserwisser · Nivå 11
    Bra, bara så att du dubbelkollar att det blir rätt!

Lecan som används till blomkrukor tar åt sig vatten (vilket du kan testa själv...). Det går en del rykten om folk som fått problem med mögel o svamp efter att ha fyllt grunden med leca och att det skulle bero på fel sorts leca. Vet ej hur mycket sanning som ligger bakom, men jag stötte på lite sådant från forum o annat när jag googlade.......

12. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Yes, jag har bestämt mig för leca nu. Det kändes ganska torrt I mullbänken även i träet som murknat på det sämsta stället så att gräva ur lite och fylla upp med leca tror jag på. I och med att det bara blir skurgolv (plastmatta innan...) samt får torka ur flera veckor så borde det bli ännu torrare.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: