Var kan jag köpa ett ca 90cm långt betongborr ca 25-40mm i diameter med SDS-plus fäste?

Tänkte använda den för att förborra i jorden innan jag drar ner jordskruvar.

Bra om den inte är svindyr ;)

K Klicka skrev:
Var kan jag köpa ett ca 90cm långt betongborr ca 25-40mm i diameter med SDS-plus fäste?

Tänkte använda den för att förborra i jorden innan jag drar ner jordskruvar.

Bra om den inte är svindyr ;)
Finns det verkligen en fördel av att förborra innan jordskruv?

nimhed nimhed skrev:
Finns det verkligen en fördel av att förborra innan jordskruv?
Jag vet inte. Men har sett det på youtube (slutagräv, stavrex och en privatperson). Man spräcker säkert en del stenar som annars skulle kunna ge trubbel.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Kolla om din Lidl har kvar. De har haft.

En maskin med sds-plusfäste är nog tyvärr lite för klen för de dimensionerna, därför är det svårt att hitta. Satsa på sds-max istället och hyr en maskin.

Eller borra två hål med en klenare dimension.

Jag har 32mm 50cm från Bauhaus... Det fungerar bra att borra före jordskruven, även om man ska slå ner stödpinnar (45x45mm) som är spetsade vid tex gjutform är det smidigt att borra före...

anders07 anders07 skrev:
30x1000mm kan Amazon bjuda på...
[länk]
Den ser ju fin ut :D

K Klicka skrev:
Jag vet inte. Men har sett det på youtube (slutagräv, stavrex och en privatperson). Man spräcker säkert en del stenar som annars skulle kunna ge trubbel.
Jag köpte en SDS-max maskin och ett 30x900 borr som jag förborrade med.
Insåg efter första hålet att min gräsmatta består av 20 cm jord och därunder är det sprängsten:)
Hjälpte givetvis med borren, men det var ändå väldigt osmidigt att få ner skruvarna.
Stenarna var så pass stora att jag borrade hål igenom, och där passade inte skruven så bra som jag tänkt.
I "vanlig" mark, med lite färre och mindre sten, så tror jag det hade fungerat bättre.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag köpte en SDS-max maskin och ett 30x900 borr som jag förborrade med.
Insåg efter första hålet att min gräsmatta består av 20 cm jord och därunder är det sprängsten:)
Hjälpte givetvis med borren, men det var ändå väldigt osmidigt att få ner skruvarna.
Stenarna var så pass stora att jag borrade hål igenom, och där passade inte skruven så bra som jag tänkt.
I "vanlig" mark, med lite färre och mindre sten, så tror jag det hade fungerat bättre.
Har kollat upp att marken där jag bor består av silt/lera. Så det borde inte vara så mycket stora stenar (hoppas jag).

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
ullberg
Jag säger som @Robert-san01— kolla om Lidl har kvar något från förra veckans erbjudande, tror det största i meterlånga set:et var 24mm men kanske kan funka och kostade väl bara 149 för tre olika dimensioner (de två andra har du väl inte så mycket nytta av men kan hamna på bra att ha-hyllan)

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.