Byggahus.se

Var köpa kabelskydd för teleledning?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Vi skall gräva ner en luft-teleledning som går över vår tomt till fyra hushåll. Enligt Telia skall vi då gräva ner styvt 50 mm (icke-gult) kabelrör, och så drar de om kabeln åt oss.

Men var får man tag i dessa styva rör? De flesta verkar bara sälja kabelskydds-slang.

2. I
    Medlem Nivå 7
    Jag grävde ner min ganska nyss, lade den i "vanlig" svart vattenslang. fick den av en kompis, så vet inte riktigt vart man köper sån...

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Säljer inte Telia eller deras underhuggare sådana?

4. M
    Medlem Nivå 4
    Ok. Detta är alltså inte kabeln som skall gå in i vårt hus, utan en befintlig ledning som går förbi till ett fåtal nuvarande abonnenter. Vad jag förstod på Telia krävs då större dimension än in till huset, och kanske påverkar det också huruvida den får vara styv eller flexibel???

5. M
    Medlem Nivå 4
    Traska in på Teliabutiken på Kungsgatan här i stan menar du? Jag är skeptisk...

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Ring dom istället! :cool:
    Förresten tror jag inte du behöver betala för dom heller. Du ska gräva ner den åt dom, då borde de bjuda på rören. ;)

7. R
    Medlem Nivå 6
    Telia eller dess underentrepenörer brukar som sagt bjuda på rören. Be dem köra ut ett gäng. Annars finns det inget krav på att de ska vara oranga. Telia drar i rör som är både svarta och gula med för den delen. Vissa privata lägger även slang. Lägg deras oranga kabelband över bara..

Även bandet borde de stå för, men här är e-numret på det iaf.. 0668006

Redigerat 29 sep 2008 15:40
  8. E
    Medlem Nivå 12
    Svart vatten slang av typen PEM, finns lite överallt...

5-6 mm tjockt hölje.

9. R
    Medlem Nivå 3
    Hej

De rör du söker finns att köpa på Ahlsell antingen som rulle 50 meter eller slangbitar på 6 meter. De skall vara oranga annars kan du få problem när Telia kommer.

10. R
    Medlem Nivå 6
    Varför skulle han få problem.. När de plöjer ner kabeln gör de det i svart slang.. Det förekommer oxå att de drar i gul.. Så länge man använder det oranga bandet är det inga problem.

11. R
    Medlem Nivå 6
    Orange rör 6m med påmonterad konmuff. Pipelife.

0661708, 50 mm
    0661712, 110mm

Orange släta böjliga kabelrör PEM Märkta telekabel.

0661418, 50 mm

Dessa tror jag levereras i en ring a 50-100m

Redigerat 30 sep 2008 19:31
  12. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
  13. F
    Medlem Nivå 7
    vet inte hur petiga tele är men vi drar aldrig i el i oranga rör...

14. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Jag köpte precis orange 32 mm kabelskydd hos "Elproffset"
    https://www.elot.se/product.html?product_id=664&category_id=11&search_page=
    Ganska bängligt att få in 50 m rullen i kombin, men det gick.
    Det kändes ganska hopplöst ett tag som privatperson att få tag på slangen (i orange färg) som Telia slutat tillhandahålla. Hos Ahlsells möts man av en stor skylt som säger att man inte är välkommen.

15. S
    Medlem Nivå 5
    Det kändes ganska hopplöst ett tag som privatperson att få tag på slangen (i orange färg) som Telia slutat tillhandahålla. Hos Ahlsells möts man av en stor skylt som säger att man inte är välkommen.

I stort sett alla elfirmor har avtal med ahlsell och säljer nog mer än gärna rör till dej. Så ta helt enkelt med dej e-numret till din elektriker och säg att du vill köpa detta av han så beställer han hem det. Detta gäller ju i stort sett alla prylar man kan tänkas behöva som hemmapulare.

Redigerat 25 okt 2008 12:09