Kändes som om den här avdelningen skulle passa sig bra för frågan, någon som vet vilken typ av återförsäljare man ska vända sig till för att köpa bränd/osläckt kalk (kalciumoxid)?

Min första tanke var granngården, en vän som handlat för förr och en annan som jobbat där bekräftade det. Men självklart så har dom inte det i sortimentet nu när jag ringde. (både lokal butik och centrala kundtjänsten)

Lite Off Topic och oförskämt nyfiket från mig, men vad skall du ha det till?

Jag har för mig att det är ganska riskabelt att hantera, så frågan är om vem som helst får sälja eller köpa det.

hempularen skrev:
Lite Off Topic och oförskämt nyfiket från mig, men vad skall du ha det till?

Jag har för mig att det är ganska riskabelt att hantera, så frågan är om vem som helst får sälja eller köpa det.
Tänkte experimentera med att blanda egen snigeldynamit.

Kollat med färgaffärerna? Man använder väl också kalk till beredning av kalkfärg. Förvisso då främst släckt kalk, men det kan ju erhållas av bränd kalk + vatten.

Om du får tag i det, posta svar här hur det går med sniglandet?

Fick tag på 20kg på ett kalkbruk. Tappade tålamodet med blandandet och krutade den sista stenen istället. Men till våren ska jag åter försöka blanda, då med lite mindre tidspress och förhoppningsvis bättre resultat.

Är det inte bränd/osläckt kalk man har på gräsmattor? Så farligt att hantera är d nog inte 🙈

• Wow
gaia
  • Laddar…
M
Även företaget Målarkalk lär ha, men det är nog lite "finare" och dyrare produkter än vad man behöver till snigeldynamit. Tror dem sysslar med släckt NHL-kalk bland annat, stenen struntar ju i om kalken kostar 5 eller 500:- kilot :)

Bränd kalk, kalciumoxid reagerar häftigt med vatten så nej, det har man inte på blöta gräsmattor om man inte vill få ett dammmoln av släckt kalk och en kokt gräsmatta.

DEt beror dock lite på hur den är bränd och partikelstorleken. Fint damm är mera reaktviv.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Ang. kalk.
Vad var det för kalk man använde på utedass förr?

Claes Sörmland
H HSP skrev:
Ang. kalk.
Vad var det för kalk man använde på utedass förr?
Släckt kalk tror jag. I alla fall har jag använt det på landet och det höga pH-värdet gör att fluglarverna inte klarar sig.

• Gilla
Jojjeberg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släckt kalk tror jag. I alla fall har jag använt det på landet och det höga pH-värdet gör att fluglarverna inte klarar sig.
bränd kalk reagerar direkt med vattnet i no 1 och no2 så det blir släckt kalk, som är starkt alkaliskt, ungefär som en tesked akustik soda på en liter vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.