701 läst · 9 svar
701 läst
9 svar
Var köpa begagnad vedpanna?
Precis köpt en gård där jag tänkt komplettera värmesystemet, som idag är bergvärme, med en vedpanna modell större.
Dels för att få ned kostnaden men mest för den stora passionen för ved och vedeldning.
Det som ska värmas är förutom bostadshuset på 200kvm även uthus, snickeri, gårds-verkstad och även ev en utomhuspool.
Tanken är väl att vedpannan blir primära värmekällan och bergvärmepumpen för stötta när man inte är hemma osv och därför kommer jag vilja ha en panna med hög verkningsgrad och stor volym mellan 70 - 100cm ved och minst 5 m3 ack.
Hade varit trevligt att köpa bättre begagnat då jag måste köpa på mig allt från grunden, acktankar och alla tillbehör då det blir att bygga upp från ett tomt pannrum.
Men var kan man hitta bra sidor på nätet för köp/sälj av pannor? Blocket och Klaravik kollar jag men verkar inte säljas så mycket där.
Tänker att det kanske mest är äldre herrar som sysslar med ved och kanske inte hänger på köp och sälj sidor på Facebook.
Tar gärna emot tips dels på val av panna samt var man kan hitta.
Kikat lite på Veda 70 och Atmos men finns säkert fler.
Dels för att få ned kostnaden men mest för den stora passionen för ved och vedeldning.
Det som ska värmas är förutom bostadshuset på 200kvm även uthus, snickeri, gårds-verkstad och även ev en utomhuspool.
Tanken är väl att vedpannan blir primära värmekällan och bergvärmepumpen för stötta när man inte är hemma osv och därför kommer jag vilja ha en panna med hög verkningsgrad och stor volym mellan 70 - 100cm ved och minst 5 m3 ack.
Hade varit trevligt att köpa bättre begagnat då jag måste köpa på mig allt från grunden, acktankar och alla tillbehör då det blir att bygga upp från ett tomt pannrum.
Men var kan man hitta bra sidor på nätet för köp/sälj av pannor? Blocket och Klaravik kollar jag men verkar inte säljas så mycket där.
Tänker att det kanske mest är äldre herrar som sysslar med ved och kanske inte hänger på köp och sälj sidor på Facebook.
Går lite i samma tankarna och behov själv. Har du räknat på vad en ny anläggning skulle kosta? Lite nyfiken om hur lönt det är med beggade saker.
Med dom volymer som ska värmas, måste det nog till en panna på minst 80 kW. Allt beroende på var i landet du bor, för att kunna hålla varmt. längre norrut så är det högre temp till elementen som behövs. Att värma 5 m3 från tex 50 C ( som kanske behövs ) till 85 C kostar ca 225 kW och då är inte avsvalningen med i tanken, när det varma går in. Plus att lokalerna ska ha värme under tiden samtidigt. Så räkna kallt med att det tar med en 80 kW panna, ca 5 timmar eller mer att elda upp en så stor tank.Masajäkel skrev:
Precis köpt en gård där jag tänkt komplettera värmesystemet, som idag är bergvärme, med en vedpanna modell större.
PS 95 kW panna är gränsen för att inte behöva sätta in explotionsskyddande utrustning, kostar skjortan.
Rent spontant så skulle flis vara ett bättre alternativ.J jonaserik skrev:Med dom volymer som ska värmas, måste det nog till en panna på minst 80 kW. Allt beroende på var i landet du bor, för att kunna hålla varmt. längre norrut så är det högre temp till elementen som behövs. Att värma 5 m3 från tex 50 C ( som kanske behövs ) till 85 C kostar ca 225 kW och då är inte avsvalningen med i tanken, när det varma går in. Plus att lokalerna ska ha värme under tiden samtidigt. Så räkna kallt med att det tar med en 80 kW panna, ca 5 timmar eller mer att elda upp en så stor tank.
PS 95 kW panna är gränsen för att inte behöva sätta in explotionsskyddande utrustning, kostar skjortan.
Tror blocket speglar utbudet rätt bra. Har själv letat en längre tid.
Gissar att de flesta som avvecklar en hyfsat fräsch anläggning är "nyblivna" husägare som inte har för avsikt att elda med ved, och då ligger de oftast på ~30 kW.
Gissar att de flesta som avvecklar en hyfsat fräsch anläggning är "nyblivna" husägare som inte har för avsikt att elda med ved, och då ligger de oftast på ~30 kW.
Redigerat:
Får man tröskdammslunga (som är den ursprungliga benämningen förr när man får överkänslighet mot vissa familjer svamp och mögelsporer växande typiskt möglig hö, spannmål, flis etc. ofta finfördelat och dammar väldigt när man börjar röra i det), så är det sluthanterat av ved och flis och andra mögliga naturprodukter för resten av sitt liv - även om det inte syns något så finns sporer och har man förvärvat överkänslighet så behövs det inte mycket av det för att det skall utlösa och man får lunginflammationer etc. av det.
Föräldrarna fick avveckla sin jordbruksverksamheten pga. att en av dem fick detta då det är helt omöjligt att undvika att utsättas för det till och ifrån i verksamheten.
Föräldrarna fick avveckla sin jordbruksverksamheten pga. att en av dem fick detta då det är helt omöjligt att undvika att utsättas för det till och ifrån i verksamheten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vart finns begagnade fönster att köpa
Fönster & Dörrar -
Köpa begagnad minigrävare/grävmaskin ca 3-tons
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpare av begagnad vitvara tycker jag lurat henne
Vitvaror -
Köpa begagnad minigrävare
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gammal begagnad teak-skänk, värd att köpa och restaurera?
Inredning