Var kan jag köpa en stenmur som denna?

14k läst  75 svar

1. M
    Medlem Nivå 5
    Vill istället för ett lågt staket anlägga e stenblocksmur runt huset som är 50 cm hög och ca 30 cm djup. Liknande dessa nedan. Har sökt men ej hittat något online. :( Var hittar jag sådana och vad kan de tänkas kosta?

Jag gillar just det rektangulära vilket skiljer sig lite från gårdssten och andra stenmurar.

Någon som vet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9E12401D-6A65-45BC-B4F4-2A427586A73B.jpeg

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 8
    Stenhuggare

3. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Väldigt snyggt ... men det blir nog inte vidare billigt ...

• Laddar…
  4. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Ofta kan man nog få stenarna gratis där de håller på att spränga för husbygge. Men transporten kostar och det måste ju läggas med maskiner. Sedan tar det några år att få den där patineringen.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    En sån där mur är inget man köper och får levererat till tomten. Den byggs på plats av material från närområdet.
    Hur man hittar någon som behärskar den konsten i dag har jag ingen aning om...

6. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag såg stenhuggare i Indien jobba med stora granitblock för ett tempelbygge. Muren på fotot är mycket snygg och torde förbli väldigt exklusiv eftersom det är totalt hantverk. Med dagens löner går det inte att göra en sådan mur i Sverige tror jag. Men kanske att stenhuggare med tillgång till granit i Indien, Kina eller något annat land där hantverket finns kvar kunde göra muren och sedan får man frakta den till Sverige. Var beredd lägga en halv till en miljon på projektet.

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Sådana murar byggs rätt mycket i halland, kallmur kallas det och inte omöjligt att få tag på folk till.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  9. G
    Medlem · Nivå 7
    Kom på att öland givetvis är kallmurarnas Mecka, god tillgång på platta kalkstenar gör jobbet lättare!

10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Övertygad om att det inte ingår i priset. Jag har själv torrlagt ungefär 3-4 kvm sprängstensmur mindre noggrant än den i exemplet och det tog mig ungefär en arbetsvecka sammanlagt inklusive underarbete. Säg att stenhuggaren arbetar dubbelt så snabbt och kostar 600-800 kr/h? Det blir ungefär 3-4 kkr för en kvm. Mina murar är dock inte lika noggrant lagda så det kan säkert landa på det dubbla eller mer. Detta pris då exklusive transport av stenen som jag tror att de 1700 kronorna står för.

11. M
    Medlem Nivå 5
    Vilket betyder ca 6000 per m2 färdig mur ink underarbete och transport, totalt 180000 kr.

12. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Ja. Det verkar som ett rimligt pris tycker jag. Räkna i den storleksordningen i alla fall.

13. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Sedan har mina murar förresten bara en sida då de är stödmurar. Dina tänkta har två...

14. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag har en 26 m lång gammal kallmur från 1800-talet. Dessa murar är skyddade enligt lag om de ligger i jordbrukslandskap. Min mur är i ganska dåligt skick och visst finns det kunniga som kan detta. Har stött på ett par polacker som lagt mycket snygga murar i min lilla by. Har fått kostnadsförslag på ca 25.000 för att reparera min mur; de nedersta 8 metrarna måste läggas om helt då den delen sprängts av kastanj och lönn.

TS mur ligger i en annan dimension! Inte lätt att idag bygga en sådan trots tillgång på maskiner.

• Laddar…
  15. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Fast de får väl spräckas/huggas till lite innan va? Vore ju en extrem tur om man hittade perfekt passande stenar som enl. bild.

Men som material är det alldeles utmärkt att ta emot sprängmassor. Borde man kunna få gratis :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: