Jag tänkte att jag skulle snickra ihop ett enkelt såll till trädgården, t ex för materialet jag tar ur komposten. Tipset jag fått är att använda ett galvat fyrkantsnät med maskor på 25 x 25 mm eftersom det släpper igenom lagom stort material. När jag letat runt hittar jag bara rullar på 25 meter eller mer som kostar 1500 spänn vilket jag tycker är lite overkill när jag bara behöver kanske max en kvadratmeter.

Är det någon som kan tipsa om var jag skulle kunna få tag i en mindre mängd...?

Vänligen
Fred

Har du övervägt att använda sträckplåt istället? Jag köpte ett färdigt såll med sträckplåt på en plantskola och det fungerar riktigt bra. En ram av L-profiler med utfällbart U-stödben och en heltäckande sträckplåt ( c:a 80 x 120 cm). Kan ställas med lutning eller läggas över ett av facken i komposten.
Lös sträckplåt borde finnas på byggvaruhus/järnhandel (stora fotskrapor?).

Redigerat:
Prata med grannarna om att köpa en rulle tillsammans; de kanske ska sätta upp ett skydd runt fruktträden mot kaniner och rådjur eller liknande och behöver också några meter. Kolla Blocket också.

P
Om du kan ha 19x19 mm istället så funkar putsnät.

HasseTeknik skrev:
Har du övervägt att använda sträckplåt istället?
Det är ingen dum idé...men det känns som att det kan bli lite tungt...

Peter_K skrev:
Om du kan ha 19x19 mm istället så funkar putsnät.
Är det kraftigt nog? Jag har aldrig känt på sådant men eftersom det konstruerat för att fungera som armering och fästhjälp till puts inbillar jag mig att det inte behöver vara så grovt. 19 x 19 måste ju fungera precis lika bra dock...sex millimeters skillnad kan ju inte spela så stor roll, speciellt inte när det är mindre. Sex millimeter större skulle nog vara mer problematiskt i så fall.

pelle242,

Voljärnät...?! Snacka om oväntat område att söka efter stålnät till kompostsåll!! :D Vi har massor av småfåglar vid fågelautomaterna så jag kanske skulle bygga något med det som blir över...;) De fanns ju i lite mer humana förpackningar också och 19 x 19 mm borde ju som sagt fungera lika bra. Det blir en sväng till Bauhaus vid tillfälle. Tack för tipset! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.