Byggahus.se

Var inte tillräckligt noggrann: fixa fall i efterhand med fixen?

1. U
    Medlem Nivå 4
    Har kämpat en längre tid med att gjuta, flytspackla och därefter spackla med kombirapid för att få till fallet på badrumsgolvet.
    Själva fallet mot golvbrunnen i duschhörnan är jag mycket nöjd med, däremot är fallet inte riktigt lika bra i övriga delar av badrummet. Så dags att börja fundera på det nu när tätskikt är lagt kan man tycka men det går dessvärre inte att backa, bara att beklaga att man inte var tillräckligt noggran med förarbetet.
    Det är inte mycket det handlar om och det ska ju heller inte vara några mängder vatten på golvet i övrigt, annat än det spill som blir när man går blöt ut ur duschen, så min fundering är hur mycket det spelar någon roll egentligen?
    Kan jag annars använda fixen för att justera till fallet lite bättre när jag lägger golvklinkern? Vad är bedömningen från den samlade kompetensen på detta forum?

2. J
    Medlem Nivå 9
    Det går inte att fixa till fallet efter att tätskiktet är lagt. Det är ju på tätskiktet som vattnet rinner om du förstår hur jag menar. Eller med andra ord, du får inte bort vattenpölen utanpå tätskiktet men däremot får du inte några pölar på klinkersen om du fixar till det med fixet.

Jag vet inte om det spelar nån roll...

3. D
    Medlem Nivå 2
    Visst kan du fixa fallet med fixet men som föregående, det löser inte ditt problem eftersomdet kommer att betyda att du har vatten stående under plattorna. Nu vet ju inte jag vilket tätskikt du lagt men så vitt jag vet finns inget på markanden där man endast kan gör om en liten del utan det är nog bara att spackla till fallet och lägga ett nytt tätskikt dessvärre.

4. T
    Medlem Nivå 14
    Som du säger kommer det ju inte vara några mängder med vatten på golvet utanför duschen, så att behöva spackla om och göra om tätskiktet känns väldigt överdrivet. Har du dessutom golvvärme kommer det relativt snabbt torka upp den lilla mängden vatten som ev. kommer vara ståendes under plattorna utanför duschen.

5. U
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är precis så jag också resonerar: det är väldigt liten mängd vatten, klinkerplattorna kommer inte att stå under vatten hela tiden och golvvärmen torkar upp (dessutom gör kapillärverkan att vattnet fördelas ut).
    Så jag borde väl kunna fixa lite extra fall i fixen för att få bort det från "ojämna" ytor.

6. ACME
    Medlem Nivå 12
    En branschkollega berättade att dom hade varit på ett antal fuktskador i hallgolv som hade uppkommit pga att det saknades en riktig badrumströskel som stoppar vattnet som sugs kapillärt under plattorna.

Hur fungerar förresten Kombirapid ihop med den inspacklade golvvärmen? Jag tror inte att det är någon bra lösning, men kolla med tillverkaren innan du bygger "för långt".

7. U
    Medlem Nivå 4
    Kombirapid fungerar utmärkt med golvvärme, har naturligtvis kollat upp detta med Casco.