1 964 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Var i Sverige behåller man gas, som uppvärmning till villor?
Gasnät för bl.a. uppvärmning av hus finns på olika orter i sydvästra Sverige. Från Malmö i söder upp till Göteborg eller kanske strax norr om Göteborg. I Stockholm har nog stadsgasnätet till villor hunnit avvecklas helt men stadsgas finns kvar i många flerfamiljshus i centrala Stockholm till gasspisar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 375 inlägg
Finns så långt söderut som Trelleborg med, sen kommer du inte mycket längre söderut.
Övre gränsen verkar vara Stenungsund.
https://www.weum.se/omoss/gasnatet.4.1d1e2ffc1677d3e44b9327a9.html
Övre gränsen verkar vara Stenungsund.
https://www.weum.se/omoss/gasnatet.4.1d1e2ffc1677d3e44b9327a9.html
I Göteborg fanns det gasspisar kvar i centralt belägna hus iaf för 20 år sedan. 😇
Kan tänka mig att villorna i samma område också har gasspis/gaspanna.
Hade jag haft en villa med gaspanna skulle jag åtminstone kompletterat med värmepump.
En stor gaspanna kan vara ett smart och ekonomieffektivt komplement till befintligt kraftvärmeverk.
Någon som minns tråden om den mystiska kontainern som visade sig var en fjärrvärmepanna och inte en gasdriven laddstation för elbilar? 😀
Lite googlande gav träff från energikrisen 2022. siffror på från 12500 hus och lägenheter i södra Sverige till totalt 27000 privata villor , Västsverige inkluderat, där stöd diskuteras. Jag skulle inte lite på de siffrorna.
Så, nej, jag har inget svar på frågan.
Kan tänka mig att villorna i samma område också har gasspis/gaspanna.
Hade jag haft en villa med gaspanna skulle jag åtminstone kompletterat med värmepump.
En stor gaspanna kan vara ett smart och ekonomieffektivt komplement till befintligt kraftvärmeverk.
Någon som minns tråden om den mystiska kontainern som visade sig var en fjärrvärmepanna och inte en gasdriven laddstation för elbilar? 😀
Lite googlande gav träff från energikrisen 2022. siffror på från 12500 hus och lägenheter i södra Sverige till totalt 27000 privata villor , Västsverige inkluderat, där stöd diskuteras. Jag skulle inte lite på de siffrorna.
Så, nej, jag har inget svar på frågan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Det får fortfarande att teckna gasavtal (naturgas, biogas) för uppvärmning av villa och gasspis i Göteborg (enligt Göteborg Energi). Många lägenheter har fortfarande gasspis.
Redigerat:
Tack för svar.J Josth skrev:Gasnät för bl.a. uppvärmning av hus finns på olika orter i sydvästra Sverige. Från Malmö i söder upp till Göteborg eller kanske strax norr om Göteborg. I Stockholm har nog stadsgasnätet till villor hunnit avvecklas helt men stadsgas finns kvar i många flerfamiljshus i centrala Stockholm till gasspisar.JaGöteborg Energi st
J Josth skrev:Gasnät för bl.a. uppvärmning av hus finns på olika orter i sydvästra Sverige. Från Malmö i söder upp till Göteborg eller kanske strax norr om Göteborg. I Stockholm har nog stadsgasnätet till villor hunnit avvecklas helt men stadsgas finns kvar i många flerfamiljshus i centrala Stockholm till gasspisar.
Ja och nej. Göteborg Energi stänger av villagasen 2026.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Skulle starkt killgissa att Stenungsund enbart har gas till industrierna i petrokemikomplexet, inte till privata villor. Har inte hört om någon med gasuppvärmning längre upp än Göteborg. Däremot en hel del i Helsingborg och Malmö.13th Marine skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var kan jag köpa detta fäste i Sverige?
Trädgård allmänt -
Varför exporterar el till minuspris och betalar mer i Sverige
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Pris för uppvärming med gas i Sverige?
Fjärrvärme & Gas -