Byggahus.se

Var hyra bra slipmaskin?Kan man måla väggen innan?

1. P
    Medlem · 4 inlägg

Pepper

Medlem
    Hej!  :) Jag är ny här.. Vi har en gammal parkett som jag tänkte slipa o. olja själv..är det nån som vet var kan jag hyra en riktig bra maskin i Stockholm? Hur fixar jag olja på golvet efter det? O. en viktig sak: Får man måla väggen vitt innan? Vi ska måla alla väggar vitt o. nån sa att det blir så dammig o. smutsig efter slipningen så att då måste man måla igen..  :surprised: Är det sant eller går det bra att måla först?  vi kan inte slipa innan vår piano är borta o. vill värkligen börga måla så att vi blir färdiga i tid.. det kliar i fingrarna, älskar att måla  :D Tacksam för svar! -många frågor..  ::)

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Re: Var hyra bra slipmaskin?Kan man måla väggen in

Måla INTE väggarna innan du slipat golvet!!
    Vi gjorde så :-[ och det misstaget gör vi aldrig om. Det dammar något så fruktansvärt otroligt mycket. Dammet är otroligt fint och kryper in överallt. Se till att ha satt upp plast i dörröppningarna, annars har du damm i de andra rummen också. Vi fick tvätta ALLA väggarna i alla rummen där det blev slipat. I vardagsrummet fick vi måla om två av väggarna

3. P
    Medlem · 4 inlägg

Pepper

Medlem

:surprised: Oj! va jobbigt! .. tack för svaret! ;) Det är bra att veta det, vi nästan börgade med målningen.. Vi får se hur det blir.. ::)

4. R
    Medlem · 118 inlägg

robbanl

Medlem

Beror lite på vad du skall slipa, jag grundade väggarna innan jag slipade govet för att det var enklare att borsta bort damm från färg än från spackel

5. P
    Medlem · 4 inlägg

Pepper

Medlem

Går det att borsta bort den? :) Vi ska måla alla väggar o. tak vitt.. Vet ni var kan jag hyra slipmaskin i Stockholm? Jag vet att Bauhaus har, men jag hörde att det lönar sig att hyra en som är riktigt bra o. jag vet inte vad är det som är bra o. dåligt..
    ::)

6. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg.
    FÖRST måsta man borsta bort det damm som går. SEDAN måste man tvätta väggarna ordentligt. Dammet är mkt fint och brungult och det räcker INTE med att borsta. Tar man en trasa och drar över väggen så blir den full med damm.
    Vi slipade också en gammal prakett som var lackad. Det är möjligt att det dammet blir värre än om du slipar en olackad parkett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.