Byggahus.se
Hej!

Jag har ett par snygga brittiska brytare som jag skulle vilja använda.

De passar dock inte i svenska vanliga runda apparatdosor utan fyrkantiga.

Någon som vet vad de heter, dvs vad man kan googla på? Gärna med kort leveranstid eller i butik.
Jag har bläddrat igenom bauhaus etc sortiment utan lycka men jag har kanske fel sökfras. Det är ca 6cm mellan skruvhålen och innermåttet i lådan är 7cm, djup 5 cm.

Tacksam för tips!

Fyrkantiga apparatdosor med skruvhål, vita, lämpliga för brittiska brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det blir svårt att hitta sådana i Sverige eftersom det inte är standard. Du får nog beställa från UK.

I England. Försök hitta någon som skickar hit.
Sen kommer du få kommentarer och brittiska prylar i Sverge och svenska föreskrifter och den ena osv men det ger jag mig inte in i...men lägg upp ett par brytare i reserv, så du inte står där då dom pajjar.

Fotografen Fotografen skrev:
I England. Försök hitta någon som skickar hit.
Sen kommer du få kommentarer och brittiska prylar i Sverge och svenska föreskrifter och den ena osv men det ger jag mig inte in i...men lägg upp ett par brytare i reserv, så du inte står där då dom pajjar.
Men England och Sverige borde väl ha ungefär likvärdig syn på elsäkerhet?
Då borde det väl vara ok att ha fyrkantiga doser om brytarna är CE märkta etc.

Och du "borde väl" använda dom prylar som används i Sverige eftersom det finns stora skillnader mellan Svensk och brittiska regler/standarder när det gäller el.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Brittisk standard för elinstallation skiljer sig avsevärt från vår.
- ringinstallarion
- tunnare kablar
- separata ringar för matning och tändtrådar
- och den uppenbara lilla säkringen vid förbrukaren.

E
Tänk på att den dag du säljer huset tillkommer en värdeminskning motsvarande att bila ut alla fyrkantiga dosor för att byta dessa mor runda. I värsta fall.

O oscrug skrev:
Men England och Sverige borde väl ha ungefär likvärdig syn på elsäkerhet?
Då borde det väl vara ok att ha fyrkantiga doser om brytarna är CE märkta etc.
Som redan skrivits skiljer sig svensk och brittisk elstandard markant när det gäller detaljutförande av installationer i bostäder, väljer man brittiska apparater blir det extrajobb och bekymmer.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tänk på att den dag du säljer huset tillkommer en värdeminskning motsvarande att bila ut alla fyrkantiga dosor för att byta dessa mor runda. I värsta fall.
Tror snarare 80% av spekulanterna ser snygga brytare och det höjer värdet på huset. Inte många som kommer förstå att det inte är svensk standard bakom ytan.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
E
M Mellanbarn skrev:
Tror snarare 80% av spekulanterna ser snygga brytare och det höjer värdet på huset. Inte många som kommer förstå att det inte är svensk standard bakom ytan.
Allt är ju möjligt.

Lägg upp lite bilder.

M Mellanbarn skrev:
Och sen när de ska byta det du satt i kommer de att skrika dolt fel eftersom det inye är gjort som det är brukligt här

U Uffe A skrev:
Och sen när de ska byta det du satt i kommer de att skrika dolt fel eftersom det inye är gjort som det är brukligt här
Der finns många argument mot det ts vill göra. Men ev prissänkning vid försäljning tror jag inte på.
Gällande dolt fel så är brytare ofta synliga. Snygga designbrytare brukar tom mäklare ta detaljbild på. Elbesiktning är dessutom många som hoppar över. Kännedom om elinstallationer är låg hos många husköpare.

M Mellanbarn skrev:
Der finns många argument mot det ts vill göra. Men ev prissänkning vid försäljning tror jag inte på.
Gällande dolt fel så är brytare ofta synliga. Snygga designbrytare brukar tom mäklare ta detaljbild på. Elbesiktning är dessutom många som hoppar över. Kännedom om elinstallationer är låg hos många husköpare.
Visst är snygga och dyra brytare och uttag något som de flesta spekulanter gillar
Men de förutsätter säker att de ska lätt kunna byta till något annat i framtiden
Kanske dosorna är kompatibla med vad vi har för materiel här, och då är det inga problem
Men det kan jag inte med 100% säkerhet uttala mig om :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.