Gomorron,
Jag håller på och moderniserar ett gammalt ekkök som jag vill behålla och jag skulle behöva täcksidor i ekfanér i liknande lacknyans. Jag har tänkt sätta dem över och under överskåpen istället för de krusidulliga listerna som sitter/satt där.

Kryddhyllan jag byggde när jag bytte fläkten är gjord av en gammal täcksida från Ikea som jag hade över från köksbygge i förra huset.

Vet någon om det säljs skivor i liknande nyans nånstans? De jag hittar på exempelvis Ikea är i en helt annan nyans.

• Köksskåp med kryddburkar, träpanel, fönster som speglar, vitlökspress, pepparkvarn, inget mänskligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså ta bort spegeln genom att sätta en skiva på utsidan?

TS vill ta bort krönlisten och sätta igen? Tror det kommer bli väldigt dominant i det köket tyvärr.

H
P problemfinnaren skrev:
Gomorron,
Jag håller på och moderniserar ett gammalt ekkök som jag vill behålla och jag skulle behöva täcksidor i ekfanér i liknande lacknyans. Jag har tänkt sätta dem över och under överskåpen istället för de krusidulliga listerna som sitter/satt där.

Kryddhyllan jag byggde när jag bytte fläkten är gjord av en gammal täcksida från Ikea som jag hade över från köksbygge i förra huset.

Vet någon om det säljs skivor i liknande nyans nånstans? De jag hittar på exempelvis Ikea är i en helt annan nyans.
Det finns företag som säljer ädelträ, Googla på ädelträ, faner.

• Gilla
problemfinnaren
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
TS vill ta bort krönlisten och sätta igen? Tror det kommer bli väldigt dominant i det köket tyvärr.
Jag ska inte täcka utrymmet över och under skåpen. Jag ska ”klä in” de vita stommarna så endast kanten 12-15mm över och under skåpen blir riktad framåt. Jag vill alltså göra köket ”lättare” genom att få bort de ursprungliga dominanta under- och krönlisterna.

BirgitS
P problemfinnaren skrev:
Jag håller på och moderniserar ett gammalt ekkök som jag vill behålla och jag skulle behöva täcksidor i ekfanér i liknande lacknyans.
Det där är väl bara ofärgad lack ovanpå eken och sen många års åldrande med solljus som gjort att den har ändrat färg med tiden. Att hitta ekfaner som skulle vara färgat så att det ser ut exakt så där är nog i stort sett omöjligt. Då får du nog själv pröva dig fram med olika lasyrer.

A atomlab skrev:
A atomlab skrev:
A atomlab skrev:
Jag ska ”klä in” de vita stommarna så endast kanten 12-15mm över och under skåpen blir riktad framåt. Jag vill alltså göra köket ”lättare” genom att få bort de ursprungliga dominanta under- och krönlisterna.
A atomlab skrev:
A atomlab skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är väl bara ofärgad lack ovanpå eken och sen många års åldrande med solljus som gjort att den har ändrat färg med tiden. Att hitta ekfaner som skulle vara färgat så att det ser ut exakt så där är nog i stort sett omöjligt. Då får du nog själv pröva dig fram med olika lasyrer.
Tack. Som jag skrev letar jag efter liknande nyans. Jag tror också bara att det är ofärgad lack vilket säkert skulle duga även nu eftersom vinklar och ljus blir annorlunda jämfört med luckorna men allt jag hittar nu verkar vara vitbetsat.

P problemfinnaren skrev:
Tack. Som jag skrev letar jag efter liknande nyans. Jag tror också bara att det är ofärgad lack vilket säkert skulle duga även nu eftersom vinklar och ljus blir annorlunda jämfört med luckorna men allt jag hittar nu verkar vara vitbetsat.
Ta med en lucka till närmsta snickeri? De bör ha faner i olika nyanser. Om inte vet de nog var man kan få tag i det.

Redigerat:
  • Gilla
problemfinnaren
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Elgigantens heter i alla fall Natural Oak: [länk]
Eller är det viktigt att det är just ekfaner?
För den skivan verkar vara massiv ek.

Kolla även här:
[länk]
[länk]
Tackar! Frontsbysweden verkar kunna ha det jag söker lackat och färdigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.