Byggahus.se
I mitt projekt att fräscha upp källaren har jag tänkt gömma lite kablar. På ett ställe har jag 5 kablar som är dragna samma väg i taket och dessa skulle jag vilja lägga i en kanal. Men lyfter man på locket på en kabelkanal i taket lär ju allt ramla ner. Jag försökte googla lite efter bra lösningar och hittade den här tyska varianten:
Vit och blå kabelkanalsklämmor för installation. Monteringsdetaljer för el-kanalisation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nåt liknande måste ju finnas bland de märken som säljs här hemma - nån som kan ge tips på produkt?

Kanaler som används till kylinstallationer och t ex luft/luft-värmepumpar (som den du visar på bild) brukar ha clips som tillbehör

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Hager har lite olika varianter som har clips. Bara sett lite grövre kanaler med det dock.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
C
Jepp, Hager kallar dem matarkanal, LF, LFH eller LFS. Se https://hager.com/se/search?q=matarkanal
Dock som @Jockas021 skriver har inte alla storlekar kabelhållare/clips.
Går ju att improvisera med buntbandshållare eller liknande, eller så trycker man dit locket först och trär i kablarna.

P.s. eller så gör du som jag gjorde i min källare och sätter en montageprofil inuti kabelkanalen.
Blev utbuad av elektrikerskrået här när jag ställde frågan om det var en rimlig lösning, men det blev faktiskt extremt bra, även om profilen så klart snor en hel del höjd inne i kanalen.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jepp, Hager kallar dem matarkanal, LF, LFH eller LFS. Se [länk]
Dock som @Jockas021 skriver har inte alla storlekar kabelhållare/clips.
Går ju att improvisera med buntbandshållare eller liknande, eller så trycker man dit locket först och trär i kablarna.

P.s. eller så gör du som jag gjorde i min källare och sätter en montageprofil inuti kabelkanalen.
Blev utbuad av elektrikerskrået här när jag ställde frågan om det var en rimlig lösning, men det blev faktiskt extremt bra, även om profilen så klart snor en hel del höjd inne i kanalen.
Se där, Hagers kanal blir ju perfekt. Tack!

Var på Hornbach idag och hittade den här budgetkanalen från Hager som har inbyggda "clips" / kabelhållare. Oklart om det är deras matarkanal eller en billigare serie, oavsett så köpte jag hem några och de funkar bra för mitt behov.
Vit kabelkanal, Hager Tehalit, PVC, 40x60mm, 2 meter, inomhus, för 79,00 kronor per styck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
D Dublin skrev:
Oklart om det är deras matarkanal eller en billigare serie, oavsett så köpte jag hem några och de funkar bra för mitt behov.
Står ju Hager LF där, så det är precis den. (y)
Nu är det ju lite sent påtänkt, men det bör kanske påpekas att LF inte är halogenfri.

Ber om ursäkt för min okunskap, men i vilket läge är det viktigt att den är halogenfri?

D Dublin skrev:
Ber om ursäkt för min okunskap, men i vilket läge är det viktigt att den är halogenfri?
Om det brinner så avger den inte lika mycket giftiga gaser. T ex frigörs klorgas om PVC brinner.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Röken från brinnande PVC är inte kul. Det kändes rätt länge efter...

Ja, det är ju viktigt att om mitt hus brinner ner så är i alla fall röken inte giftig

Jag stod och hjälpte till att hålla nere elden från grannens garage i väntan på brandkåren och fick en liten sniff av röken. Jag vill inte tänka på hur det hade varit inomhus, det måste vara risk att man inte kan ta sig ut alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.