Jag har letat och letat. Nu står mitt hopp till den samlade expertisen här. Jag måste byta denna tröskel för den har gjort sitt. Alla trösklar på byggmarknaderna är av andra snitt. Så vet ni var jag hittar denna, eller vad jag ska sätta dit istället?
Storlek på tröskeln: b 77 cm, d 10,5 cm höjd fram 2,7 cm djup fram 5,3 cm.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…

Bästa svaret

Bild på profilen är nog bra. 3D visualisering efter mått är svårt..

PS, De flesta trösklar är bara ihopstiftade/limmade lister av olika mått. Gå till en bra byggahandels låda för 1 meters eklister, där kommer du hitta dina "delar" till din tröskel. Köp samtidigt tunn listspik och sätt ihop din tröskel själv.

Redigerat:
  • Gilla
nymin och 1 till
  • Laddar…
Är det inte en standardtröskel så är finns det inte att köpa som färdig produkt. Behöver du hjälp att tillverka en så kan jag rekommendera Rögletröskeln. Det kommer inte vara särskilt billigt men alternativet är att göra en egen vilket kräver lite verktyg och hantverkskunnande.

• Gilla
nymin
  • Laddar…
I mitt förra -20talshus inbyggdes i hallen en gammal skjutdörr från tiden. Eftersom skjutdörren byggdes in i en låda krävdes en ca 40 cm bred tröskel. Snickaren gjorde ett mycket snyggt jobb i ek. Kommer ihåg att kostnaden för just den perfekta ekbiten blev hysteriskt hög - det var för 30 år sedan. Samtidigt räknade jag med att tröskeln skulle vara i 100 år. Kan TS snickra själv blir det (lite) billigare.

• Gilla
nymin
  • Laddar…
Ja det där är ju bara 2 bitar ihopslagna. Eller 3 om man inte hittar en bred för botten.
Jag högg bort en liknande och sågade ut en ny från en ekbänkskiva jag hade liggande.

Från Ts andra tråd:

Sliten tröskel vid en dörröppning, en randig matta på golvet och trätrappsteg i bakgrunden, gräs och betong utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nymin
  • Laddar…
Karmen ser ju ut att vara på gränsen även den? Skulle inte lägga allt för mycket pengar på att byta den där, kan ju vara en idé att lägga en plåt över låga delen så håller den några år till.

• Gilla
nymin
  • Laddar…
Du kan inte räkna med att kunna köpa en färdig passande tröskel på en byggmarknad, du måste tillverka en. Det har funnits en fantasiljon olika dörrar, trösklar och snickerifabriker genom åren.

• Gilla
nymin
  • Laddar…
Tack för alla snabba bra svar. Jag letar upp bitarna och fixar den själv.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.