Jag har letat och letat. Nu står mitt hopp till den samlade expertisen här. Jag måste byta denna tröskel för den har gjort sitt. Alla trösklar på byggmarknaderna är av andra snitt. Så vet ni var jag hittar denna, eller vad jag ska sätta dit istället?
Storlek på tröskeln: b 77 cm, d 10,5 cm höjd fram 2,7 cm djup fram 5,3 cm.
Storlek på tröskeln: b 77 cm, d 10,5 cm höjd fram 2,7 cm djup fram 5,3 cm.
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 036 inlägg
Bild på profilen är nog bra. 3D visualisering efter mått är svårt..
PS, De flesta trösklar är bara ihopstiftade/limmade lister av olika mått. Gå till en bra byggahandels låda för 1 meters eklister, där kommer du hitta dina "delar" till din tröskel. Köp samtidigt tunn listspik och sätt ihop din tröskel själv.
PS, De flesta trösklar är bara ihopstiftade/limmade lister av olika mått. Gå till en bra byggahandels låda för 1 meters eklister, där kommer du hitta dina "delar" till din tröskel. Köp samtidigt tunn listspik och sätt ihop din tröskel själv.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "listspik"
Listspik
Listspikar är mindre spikar som används för att fästa lister eller smala bitar av trä. De har oftast en tunnare design för att minimera skador på listerna och förhindra splittring av träet.
Läs mer
Är det inte en standardtröskel så är finns det inte att köpa som färdig produkt. Behöver du hjälp att tillverka en så kan jag rekommendera Rögletröskeln. Det kommer inte vara särskilt billigt men alternativet är att göra en egen vilket kräver lite verktyg och hantverkskunnande.
I mitt förra -20talshus inbyggdes i hallen en gammal skjutdörr från tiden. Eftersom skjutdörren byggdes in i en låda krävdes en ca 40 cm bred tröskel. Snickaren gjorde ett mycket snyggt jobb i ek. Kommer ihåg att kostnaden för just den perfekta ekbiten blev hysteriskt hög - det var för 30 år sedan. Samtidigt räknade jag med att tröskeln skulle vara i 100 år. Kan TS snickra själv blir det (lite) billigare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 843 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 843 inlägg
Troligen är det väl samma tröskel som i TS andra tråd om trösklar och i den finns det bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hittar-jag-en-sadan-haer-troeskel.524741/
Medlem
· Västra Götaland
· 3 036 inlägg
Du kan inte räkna med att kunna köpa en färdig passande tröskel på en byggmarknad, du måste tillverka en. Det har funnits en fantasiljon olika dörrar, trösklar och snickerifabriker genom åren.
Produkter som diskuteras i tråden