Ja nu är det så att jag redan hittat en sådan och monterat med lyckat resultat..
Denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50245&path=45000000,80010000
Men.. det var bara den första som fungerade. Har köpt och reklamerat säkert 4-5 stycken av olika anledningar. Främst är det displayen som inte fungerar, alla defekta har varit av samma batch och inte tycks jag hitta en annan batch heller.
För närvarande använder jag en Steinel istället med energisparfunktion. Man ställer alltså bara in hur mycket man vill "spara" med ett reglage. Nån klocka finns däremot inte och därför lyser fanskapet lite som den vill.
Det jag vill är helt enkelt att jag kan ställa in inom vilka tidsramar reläet ska slå till, OM det är mörkt. Men nån annan än den på kjell hittar jag inte. Visst kan jag bygga en egen med normkapsling, men det blir bra mycket dyrare och mer opraktiskt än Kjells lösning.
Nån som har koll på alternativen?
Tack på förhand!
5 284 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Var hittar hittar man ljusrelä med klocka??
-
-
Medlem · F · 5 499 inlägg 15 jan 2011 17:3415 jan 2011 17:34 #2
astronomiska skymningsreläer finns ju en hel del att välja på nuförtiden, så slipper du utomhusdelen.
-
15 jan 2011 17:52 #3
Astronomiska skymningsreläer kostar mig veterligen inte i närheten av 250 kr..
-
Medlem · F · 5 499 inlägg 15 jan 2011 17:54
-
15 jan 2011 18:23 #5
Onödiga pengar i fråga.. allt reläet ska styra är lättare utomhusbelysning. Varför ska det vara så tillkrånglat?
En tidkanal med tillslag mellan 06-22 om det är mörkt. Behövs ingen raketvetenskap för det.. funkar dessutom året runt utan omprogrammering.
Då köper jag hellre ett standard-ur och kompletterar med ett ljusrelä, men helst vill jag ju ha ett ljusrelä med egen klocka, simple as that. -
15 jan 2011 19:57 #6
Jag har "Nattvakten" http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=15976&vg=1&pg=160&pf=&lang=4 (skyming + timer + rörelse)Den släcker automatiskt mellan 23-6 och går då på rörelse istället. Det finns inga inställningar över huvudtaget, men de tre jag har fungerar ypperligt. vet ej hur den får tiden (atomur?) men den tar ett dygn att ställa in sig om de har varit strömlösa. Den ända konstiga jag har varit med om är mörka dimmiga dagar under hösten, då får de tuppjuck och lyser lite som de vill.
-
Medlem · Uppsala · 5 901 inlägg 15 jan 2011 19:5715 jan 2011 19:57 #7
Ska du ha något som funkar inför en försäljning köp billigt, annars ett astrour alt ljusrelä och sep klocka, billigt och bra är svårt till detta, vad är det för ljuskällor?
-
Medlem · Uppsala · 5 901 inlägg 15 jan 2011 20:0415 jan 2011 20:04 #8
Skymningsrelä, timer och rörelsevakt i ett.
Användbar till en eller flera lyktor samtidigt upp till max 1000 W (normal glödlampa).
Skymningsrelä
Lyktan tänds automatiskt av skymningsreläet vid skymning och släcks vid gryning.
Timer
Timern släcker på förinställd tid , ca. 23.00 och tänder på förinställd tid på morgonen, ca 06.00 om det är mörkt. Vid sommartid tänds och släcks lyktan en timme senare.
Rörelsevakt
När lampan släcks på natten kopplas automatiskt rörelsefunktionen in. Inställd lystid ca 10 min.
Detektorns vinkel 120°. Detektorns avstånd ca 10 m. Drifttemperatur -20° C till +40° C.
Kapslingsklass IP43.
Enheten är inställd för start 18.00. D.v.s. om spänning ansluts vid detta klockslag arbetar rörelsevakten enligt schemat. Vid anslutning på annat klockslag eller vid strömavbrott behövs 1 - 2 dygn för att detektorn skall ställa in sig själv. -
Medlem · Uppsala · 303 inlägg 15 jan 2011 20:4415 jan 2011 20:44 #9
Köp ett skitbilligt Kines-ur och skruva i en ljuskälla med inbyggd ljussensor, så får du en riktigt billig funktion
-
15 jan 2011 22:02 #10
Konstigt att det bara finns snordyra lösningar eller billiga skitgrejer om man inte vill plocka ihop eget.. det är inte en kostnadsfråga egentligen, men bara för det vill jag inte slösa pengar. Jag har mailat proove som gör det reläet jag länkade till i trådstarten. Kanske har dom fått ordning på dom nu.. funktionen i dom är faktiskt bra när det väl funkar.
-
Medlem · Uppsala · 303 inlägg 15 jan 2011 22:3915 jan 2011 22:39 #11
Köp ett astrour..enkelt och bra,men kanske inte allra billigast. -
15 jan 2011 23:52 #12
Det är inte kostnadseffektivt att köpa ett astronomiskt ur i mitt fall, all belysning är LED. Ingen större kostnad att ha i drift, men det är ju onödigt att det står och lyser mitt i natten.. nä det verkar som man får designa nån egen serie prylar..
-
16 jan 2011 02:17 #13
Jag har en "Nattvakten". Rätt tänkt men klantigt gjort får jag säga. Det räcker att grannen kommer med helljusen på för att den ska slockna. De borde ha byggt in en hysteres,
-
17 jan 2011 20:18 #14
Steinel ISNM 360 har intelligensen som efterfrågas. Det finns ett antal olika lägen att välja på, jag kör på det som tänder belysningen vid skymning, släcker efter 2 timmar.
Sedan tänds den 2 timmar innan gryningen och är tänd tills det blir ljust.
Den tid då det är mörkt och den är släckt så används rörelsevakten.
När lampan väl är tänd spelar ingen roll ifall man lyser på den med halogenlampa eller helljus, den vet ju att det är natt. -
18 jan 2011 23:02 #15
Liknande trådar
-
Vart hittar man dessa sk betong ”spik klammer”?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på var man hittar delar till gamla motorsågar sökes
Trädgårdsmaskiner -
Var hittar jag denna innerdörr??
Fönster & Dörrar -
Vart hittar jag denna eller vad heter det?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vart hittar jag tillåtna tolleranser nypro?
Juridik