Byggahus.se

Var hitta fackmannamässig litteratur om Gesimrännor?

1. K
    Medlem · Söder · 169 inlägg

Kaliz

Medlem
    hej!

För några år sedan anlitade vi hantverkare som tog totalentreprenad på takbyte och plåtarbete.
    Vårt hus har gesimrännor och det ingick att dem skulle bytas.
    Nu börjar det bli problem och jag behöver reklamera arbetet då det inte är korrekt utfört.

Dock är jag dåligt insatt i hur gesimrännor ska göras (anlitade ju hantverkare för att dem då står för kompetensen).

När nu reklamation är ett faktum så vill jag ha bra underlag på fötterna...så var hittar jag info om följande frågeställningar?
    - Kan man ha aluminiumplåt till gesimränna? Eller måste det vara stålplåt?
    - Hur långt lägsta avstånd mellan falsarna?
    - Hur skarva falsarna i ränndalen?

Finns det någon bra litteratur typ hantverksbok för plåtarbete? Jag behöver fakta för att påbevisa var det är fel.

Mvh

2. Peter_Henry
    Allvetare · Knivsta · 164 inlägg

Peter_Henry

Allvetare
    Hej

Finns det en möjlighet att ta in en besiktningsman eller en annan plåtslagare för att få ett utlåtande?

Risk finns att om du tolkar boken på ett sett och framför felen så kan entreprenören motsäga felen att det inte gick pga något byggtekniskt skäl och ni hamnar i ett fint ställningskrig fram och tillbaka.

Ett utlåtande från sakkunnig väger mer mot entreprenören i detta fall

3. K

Kaliz

Medlem
    Ja jag har också funderat på det. Överallt står dock att man ska ta kontakt med hantverkaren först för att undvika konflikt och här behöver jag mera kött på benen innan första dialogen.

4. K

Kaliz

Medlem
    Efter att ha googlat halva natten så kanske vi inte har gesimrännor ändå. I köpekontraktet ifrån 60-talet står det att det är gesimrännor, men jag tycker mera det ser ut som en fotränna.
    Så frågeställningen ovan kan gälla även för fotränna med andra ord.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · västragötaland · 1 522 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Är hus AMA som man räknar som rätt om inget annat står i upphandlingen.
    Men ta en bil på det kan jag se om det ser helgalet och vad du har exakt.

6. J
    Medlem · Blekinge · 8 956 inlägg

justusandersson

Medlem
    I handboken Bygg band 4 del 6 kapitel 636:74 finns en detaljsektion på hur en gesimsränna skall vara utförd. Det finns även bilder på fotrännor. Mitt ex är från 1964, men det finns en senare upplaga. Hus AMA har inte så bra illustrationer.

7. K

Kaliz

Medlem
    Har svårt att komma över bild smidigt utan att springa upp på taket nu ikväll... :)

Det jag funderar främst på är:
    - Vad är lämplig tjocklek i plåten för en fot/gesim ränna?
    - Är det direkt olämpligt med alu-plåt?

Jag har en plåt i ETT stycke =8m långa. Vilket ger en stor termisk påverkan som gjort att dem spruckit. Kan man verkligen ha så långa plåtar...eller ska dem falsas ihop ifrån mindre bitar till en helhet.

8. J

justusandersson

Medlem
    Enligt "Bygg band 4 del 6 kapitel 636:73 Fotrännor" skall plåttjockleken vara för förzinkad plåt: 0,71 mm, kopparplåt: språngbleck och rännplåt 0,69 mm glödgad plåt övrigt 0,51 mm, aluminiumplåt: 0,90 mm 1/4 hård utsida 0,70 mm 1/4 hård. För aluminium finns anmärkningen att vid bandtäckta tak skall fotrännor göras av plåt i skivformat och med högst 95 cm falsavstånd.

Detta är som sagt lite lätt antika uppgifter men kan kanske ändå tjäna som vägledning. Själv är jag ingen plåtslagare, men har dock under årens lopp ritat en och annan plåtdetalj, dock aldrig någon gesimsränna.

9. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 630 inlägg

fahlis

Medlem
    Bilden som åsyftas:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Gesims.jpg

10. J

justusandersson

Medlem
    Ja exakt den bilden. Min scanner fungerar bara mot en äldre dator så det blir lite omständligt att lägga upp sådana bilder för mig.

11. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 630 inlägg

fahlis

Medlem
    Min skanner har lagt av, så detta är en avfotografering, därför den bristnde bildkvaliteten. Det är förresten samma upplaga av Bygg som du hänvisade till …

12. K

Kaliz

Medlem
    Jättetack för er hjälp såhär långt! Mycket värdefull information. Kan du lyckas fota av denna typ av information ur litteraturen eller vet du var jag får tag på den?

Har du något tips hur jag kan avgöra om plåten är av aluminium? Jag misstänker nämligen det. Likaså plåttjockleken är svår att avgöra.

13. K

Kaliz

Medlem
    Jättebra bild. Foto eller scanner spelar ingen roll. Det syns tydligt i alla fall.
    Finns det snarlik bild gällande fotränna? Jag misstänker jag har en fotränna trots allt som är inbyggd.

Finns även information om hur det ska vara i längsled så att säga. Inte bara tvärsnittet?

14. K

Kaliz

Medlem
    Nu hittade jag en bild jag tog när jobbet gjordes. Här framgår rännans utformning och att den är låst längst hela takfoten både i ovankant (via en regel som numera är inklädd i plåt) samt med spiken i ändra änden. En hel plåt. Inga falsar.
    Plåten såg dock slät och fin ut ifrån början.
    Fotränna.jpg

Här kommer en bild på den gamla plåten ifrån 60-talet. Den upplevde jag betydligt tjockare samt att den var galvad. Även den var i ett stycke dock... men säkerligen med bättre temperaturegenskaper och styvare då den var tjockare.
    DSC_1166.JPG

15. K

Kaliz

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.