A
Vi har köpt ett hus från 1890 med avsikt att totalrenovera det. Vår önskan är att blåsa ut allt och bygga upp varenda vägg ny, avloppen, elen, fönster, ytterbeklädnad, tak och gjuten platta.

I rivningen har vi stött på allt mer besvär och har försökt googla kring gränsen mellan renovering och nybygge när det gäller bygglov. Som det känns nu skulle vi gärna även plocka ned stommen vägg för vägg och bygga upp allt på nytt, likadant på exakt samma ställe.

Huset ligger utanför detaljområde. Om vi tar en yttervägg i taget och på så vis egentligen snarare byter ut (dvs renoverar), är det fortfarande bygglovsansökan som gäller då?

Du måste göra bygganmälan, minimum men om hela huset rivs och återuppbyggs blir det nybyggnad och kräver bygglov med krav på att dagens alla regler uppfylls, tillgänglighet, energi mm.
Om du gör det etappvis är svårbedömt, men min inställning är att rivning av yttervägg för återuppbyggnad min kräver bygglov men du kan ev slippa en del krav. Det kommer kräva upprepade bygglov för att kunna genomföras och inget jag skulle rekommendera.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.