Vad bra! Hemnet är ju ett ocker som kör hårt på sitt "monopol".

• Gilla
RoTe och 6 till
  • Laddar…
Är det verkligen bra att fastigheter säljs utan att officiellt komma ut på marknaden? Det skulle vara bättre om det fanns en tydlig säljprocess som alla inblandade känner till. Utan försök till taktik och fula metoder från både köpare och säljare. Därmed inget stöd till hemnets affärsmetoder.

• Gilla
Komkat och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen bra att fastigheter säljs utan att officiellt komma ut på marknaden? Det skulle vara bättre om det fanns en tydlig säljprocess som alla inblandade känner till. Utan försök till taktik och fula metoder från både köpare och säljare. Därmed inget stöd till hemnets affärsmetoder.
Oftast skulle jag tro att de är ute på marknaden som kommande etc, och då syns de på booli mm. Sen finns det fall när säljaren av olika anledningar inte vill lägga upp objektet öppet, utan endast har en diskussion med mäklaren som kontaktar sin köparportfölj.

Kommande betyder således inte kommande. Är det tydlig marknadsföring? Jag tycker inte det.

Så bostadsannonseringsmarknaden går samma väg som övrig digital kommunikation, mer av fragmenterad och spridd info. Verkar vara en nästan naturlig utveckling. Först drev nätet allt samman till enstaka plattformar i flera steg av centralisering och sen balkaniseras det hela.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så bostadsannonseringsmarknaden går samma väg som övrig digital kommunikation, mer av fragmenterad och spridd info. Verkar vara en nästan naturlig utveckling. Först drev nätet allt samman till enstaka plattformar i flera steg av centralisering och sen balkaniseras det hela.
Ja, det är kanske olyckligt. Men är det så dumt?
Men Hemnet började med att ta ut hutlösa priser, då söker sig flera aktörer sig dit för att ta del av kakan. Samma sak händer ju överallt i samhället. Om jag än ensam att sälja glass på ett ställe och ökar priset, då kommer nog någon annan dit och säljer glass för att det verkar lukrativt.

Personligen tycker jag att hemnet kan få gå i graven. Men det är en högst personlig åsikt som inte har någon vidare bra grund.

• Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det kan kanske bero på Hemnets på priser, men jag tror det är andra faktorer involverade också. För 10 år sen gick försäljningarna mycket snabbare. Nu är processen generellt långsammare och folk lägger ut som "på gång".

• Gilla
Discoman och 2 till
  • Laddar…
Jag har heller inget emot det.

Sen gissar jag att det inte bara handlar om kostnaden för Hemnet men också exklusivitetsaspekten. Det är lättare att få till en affär snabbt när kreti och pleti sorteras bort från processen. En granne i stan sålde just sin lägenhet utan Hemnet och det gick ju väldigt snabbt. Men Vasastan är en het marknad fortfarande och dessutom rätt udda jämfört med stora delar av Sverige. Ute i Sörmland brinner det inte alls på samma sätt. Men också många problemobjekt, typ hemmafixade och förfallna sommarstugor.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Bra med konkurrens.

På annonsmarknaden är det bra om det finns samlat. Allaannonser.se var bra tills Blocket begränsade dem.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Finns tom. ett namn på konceptet, "enshittification".

Skillnaden mot det klassiska upplägget av livscykel i det här fallet är väl mest att Hemnet-skatten var dold i mäklararvodet tidigare när mäklarna ägde Hemnet.

Själv tror jag att det främsta skälet till att lägga som ”kommande”, ofta utan pris och aldrig ut på Hemnet är när det gäller hyfsat attraktiva men dyrare objekt där säljaren vill maximera priset (eller få som minst en viss rikligt tilltagen summa) men inte få det att se ut som det är osäljbart och risk för att objektet anses ej prisvärt av ”marknaden”.
Gäller särskilt nu när det är trögare på marknaden.

Hemnet är dyrt men oftast en försumbar kostnad i sammanhanget och i mitt tycke värt det. Det mest störande är deras monopolställning som gör att de kan ta ut överpriser.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Använder själv booli.se, många objekt som inte finns på Hemnet. De annonseras ändå på mäklarens hemsida, så skulle inte säga att de säljs utanför marknaden om de inte syns på hemnet. Men det är ju min åsikt, de-facto som lever Hemnet på sitt monopol som i praktiken är "marknaden".

Om de säljs utan en säljes annons så kan man nog kalla det utanför marknaden även om ”snart tillsalu” tydligen ska tolkas som en säljesannons. Det skulle vara bra med mer transparens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.