Byggahus.se

Var femte hushåll tar blancolån

1. D
    Medlem · 319 inlägg

daVinci

Medlem
    Det där var intressant.
    Bryter Sverige mot det med hyresregleringen då. Den bokstavligen hindrar ju folk från att få sig ett hyreskontrakt.

Med marknadshyra så skulle folk kunna få sig en hyreslägenhet omgående.

2. F
    Medlem · Östergötland · 1 951 inlägg

fribygg

Medlem
    Om man måste sälja tillgången svider det mera med lånade pengar.

3. A
    Medlem · Stockholm · 7 270 inlägg

Andy78

Medlem
    På vilket ger det en lättare tillgänglighet på hyresmarknaden?

4. S
    Besserwisser · 422 inlägg

sjoelund

Besserwisser

5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 384 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Japp och samma term på tyska, där vi troligen har lånat det ifrån: Blankoverkauf.

6. D
    Medlem · 2 025 inlägg
    Ja, i förhållande till folkmängden men inte i absoluta siffror. Majoriteten av invandrare till Schweiz är Europeer.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Halland · 1 783 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Ja du, det verkar ju inte ha fungerat med leveransen av nyproduktion dom senaste 20 åren iaf.

8. M

Markarbetaren

Medlem
    Finns det ingen efterfrågan finns det inga incitament för att driva företag. Jag arbetar dagligen med människor som bor 5-10 mil utan för Göteborg. Varför dom sitter i bilen 2-3 timmar per dag? För att det finns inga arbeten närmare. Vill du prompt ta ett arbete närmare hemmet så får du lön därefter. Tillgång-efterfrågan, inte svårare än så!

9. M

Markarbetaren

Medlem
    Vet inte vad din kalkyl baseras på. Ska du ladda hos tex. Ionity för 8,95kr/kwh så ligger ”drivmedelskostnaden” per mil på nästan 20kr. Min dieselbil ligger på 8kr/mil och den kostar inga 4-500,000kr ny, snarare halva detta.

10. M

Markarbetaren

Medlem
    Krediter vägs alltid mot varandra när man tar lån. Annars kan du liksom låna hos 200 olika banker och åka på ”långledigt” till maldiverna några år.

11. M

Markarbetaren

Medlem
    Beror på vem du frågar och vad tillgången är. Om man säljer en bostad med förlust och köper en annan så flyttar man ofta med sig marknadsvärdet och du köper den nya bostaden till samma underpris som du sålt för, för att generalisera. Men visst flyttar man till HR med förlust på BR/villa så har man tråkigt läge.

12. R
    Medlem · 3 332 inlägg
    Fast ta dig utanför städerna.
    Jag pratar om en kommun med 50 000 invånare där folk flyttar till hg för att leva och bo. Inte för att bara komma över en lägenhet.

Jag flyttade hemifrån typ 2005-06 eller något, då var det bara att ringa och säga att jag vill ha en lägenhet, och då fick man nästa som skulle vara ledig.
    Idag är där om man har tur något år.

Ja idag gäller att man gärna flyttar ut och skaffar sig ett fristående liv från sina föräldrar. Förr var det inte helt ovanligt heller att folk i glesbygd bodde kvar i samma hus och tog över när föräldrarna gick bort.

13. D
    Medlem · 2 025 inlägg
    Idag gäller det att skaffa ett boende som man äger. Idag går inte skiljelinjen mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare, idag går skillnaden mellan eget ägande och hyresrätt

14. B
    Allvetare · Stockholm · 8 501 inlägg

b8q

Allvetare
    För att försvinna i mängden, eller hitta likasinnade, i de fall man avviker från vad som är "accepterat" i en liten landsortshåla där alla har koll på alla?

15. M

Markarbetaren

Medlem
    Majoriteten gör det nog för karriären. Uppskattningsvis 60-70% av alla jag umgicks med under min uppväxt lämnade Göteborg för Stockholm, eller nån annan större stad utomlands som London, Paris, Köpenhamn, New York osv. Några enstaka har flyttat tillbaka till Göteborg men dom flesta bor i Stockholm. I princip alla har 3-5 års eftergymnasiala studier.

På jobbet är nog minst 75% av våra chefer från mindre städer, typ Växjö, Falköping, Alingsås, Karlstad osv. Karriärmöjligheterna på mindre orter är ganska små verkar det som.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.