Vår fasad blöder

2k läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Bor i tegelhus med vitmålad fasad. Fasaden har börjat "blöda". Det ser ut som om det antingen rinner röd färg från takpannorna eller sipprar igenom röd färg inifrån. Någon som vet vad det här kan bero på?

IMG_SO?DER.jpg

IMG_O?STER.jpg

2. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Rödalger.

3. O
    Medlem Nivå 12
    Håller med Stefan N. Ser ut som rödalger

4. -RB-
    Renoverare · Nivå 11
    Hur behandlar/hanterar man det?
    Förslag?

5. mexitegel
    Allvetare Nivå 19
    Ja, det är troligt rödagler. Jag hade liknande, men inte alls så mycket, på vår tegelfasad. Jag behandlade med bensaltensid och piassavakvast i två omgångar, nu finns inget kvar.

6. O
    Medlem Nivå 12
    Alternativ är behandling med Grön Fri och lågtrycksspruta.

Absolut ingen högtryckstvätt eftersom den bara trycker in sporer i materialet och sprider det ännu mer.

7. mexitegel
    Allvetare Nivå 19
    Grön fri har ju samma aktiva aktiva ämne, man får bara betala för för förpackningen :)

8. -RB-
    Renoverare · Nivå 11
    Tack. Vi har nämligen ett par väldigt små liknande utslag på vårt garage.

9. O
    Medlem Nivå 12
    Helt rätt, men det är oftast lättast att ange en färdig konsumentprodukt till dom som aldrig haft med det att göra så att dom lättare hittar något lättillgängligt medel att köpa än att dom ska leta hos någon leverantör av kemiartiklar och sen själv blanda det.

10. mexitegel
    Allvetare Nivå 19
    I princip håller jag med. I detta fallet finns det dock lätt tillgängligt med en Google sökning och spädes enkelt till rätt koncentration med vanligt vatten.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.