Byggahus.se

VAR får man tag på sin postadress?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!
    Vi har ett problem. Vi har nämligen bara en fastighetsbeteckning och ett postnummer. Posten hänvisar till kommunens lantmäteri som hänvisar tillbaka till posten. Det kan väl ändå inte vara första gången någon behöver en postadress (typ postlådenummer)... Vart ska vi vända oss, någon som vet?

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Det är kommunen som sätter gatuadresser vid nybildade fastigheter. Kommunen ser sedan till att det skrivs in i fastighetsregistret och hos lantmätare. Posten bestämmer sedan var du skall ha din brevlåda. Så var det i alla fall för oss.

3. A
    Medlem · Nivå 16
    I mitt fall var det Posten som bestämde gatuadressen, dvs numret. Hur byråkratin i övrigt snurrade på vet jag inte. Brevbäraren stannade till och berättade vilken adress vi hade fått.

4. Suzz
    Medlem Nivå 2
    Jag fick adressen av kommunen när jag ringde dit och frågade.

5. M
    Medlem Nivå 8
    När vi flyttade in vårt nybyggda hus i Knivsta 2000, ringde skattemyndigheterna upp oss och frågade var vi bodde. Den adress vi skrivit oss på fanns nämligen inte i registret. Postnummret hade vi fått via Kommunen( då uppsala), så det slutade med att vi var tvungen att ange ett annat postnummer i närheten, då kunde vi registreras. Efter några år kom sedan posten och gnällde på oss att vi var registrerade på fel postnummer, det är inte lätt att få rätt adress