Byggahus.se

Var få tag på Whitworth-gängad bult i Malmö

1. phl
    Medlem · Nivå 14
    Är på jakt efter fyra Whitworth-gängade (BSW) bultar, 1/2" längd 40-50mm i Malmö-trakten. Var ska jag börja leta, antar att om jag bara får en hint vilken typ av firma jag ska gå till så reder det sig lätt?

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Jag skulle börja med att ringa Eksandhs. I Malmö har de 040-147250. Kanske kan de inte fixa bara ett par stycken dock.

Dalby Järn o Jakt hade varit mitt andra försök. Ligger en bit bort men ska enligt ryktet (har aldrig varit där själv) ha ett mycket välsorterat sortiment. 046 - 20 00 21.

//Daniel

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Hos Eksandhs i Lund bara tittade de på mig när jag frågade efter udda-skruvar. Iom deras nya lokaler hade de kastat den stora mängd hyllor med skruv de hade för...

Hade vägarna förbi Theofils och passade på och fråga och de hade inte en aning men tipsade om det mer uppenbara alternativet -- att kolla på nätet efter någon brittisk butik som för bult.

4. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    http://www.basmotor.a.se eller http://www.sifvert-skruv.se

Synd att det är just 1/2" för andra storlekar funkar ju med UNC men denna skiljer i stigning...
    UNC har 13 gängor/tum och BSW har 12 gängor/tum (sen skiljer Flankvinkeln också men det funkar ihop).

Jag har BSW 1/2" X 35 med bultskalle men då i Göteborgstrakten...

Edit. Kan även få tag i med insexsskalle och 51mm längd men dom blir dyra...

5. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag har inget gängmått så jag har bara antagit att det är Whitworth eftersom det är just 12 gängor/tum och 12,7mm i diameter. Bultarna är till en gammal Stenbergs rikthyvel, håller lagerbockarna på plats.

35mm kan gå, ska gå ner och kolla upp det i morgon. Egentligen är det tre kortare (där 35 kan gå) och en längre som även håller en fästet till bromsen till kuttern. Den längre bulten är nog den enda av de fyra som är rak, alla de andra ser ut som bananer.

6. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Det bör med all säkerhet vara en BSW 1/2"...

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det löste sig med bultarna, P-plats var snäll och ordnade fram rätt grejor. Som bonus fick jag även en lite udda smörjnippel till hyveln. Stort tack P-plats!

8. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Det var så lite så!
    Kul att kunna hjälpa till...

Om jag har något som behöver hyvlas, kan jag skicka det till dig då??? ;)

9. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ja, när jag har lärt mig att behärska monstret ;)

10. W
    Medlem Nivå 1
    Ett tips på en järnaffär som fortfarande har kvar ett gammalt lager , och en butiksinredning från första halvan av förra seklet,
    med mängder av små lådor, innehållande mycket udda saker och även en del bult med tumgänga, är
    Lindvalls i Broby,

givetvis en bra bit ifrån ifrån Malmö, men det finns ju post .....och butiken i sig är värd ett besök för en nostalgiker........

Lindvall Carl AB Järn & Maskinaffär Tel. 044 - 402 00

Torgg. 6
    28060 BROBY