Hej!

Sommarens projekt lutar åt en kallstensmur (stödmur) 50cm hög och 15m lång.

Om jag beställer en bil med sådant, behöver jag säga något speciellt för att få bra dimensioner?
Någon som har tips på var jag kan få tag på det i Stockholm (gärna längs väg 73...)

Som vanligt tacksam för all hjälp

Johan

Letar detsamma men på Nacka/Värmdö, vilken storlek är du ute efter?
Jag ringde i går till ftg på Ingarö som hade 30-50 cm storlek inne o enligt henne så är stenbitarna såpass stora att man helst ska vara två för att kunna hantera. Jag skulle vilja ha något mindre storlek som EN man kan hantera. Funderar på att leta upp lokalt bygge som spränger....
/C

Tack för svar

Jag vet inte riktigt storlek men skulle som du vilja kunna hantera dem själv. 20-40cm kanske? Ska inte bli för djup mur och inte hålla så mycket massor utan bli nedesta terassen i en idag stabil grusslänt.

Vad var det för typ av företag du fick kontakt med?

Johan

Johan111 skrev:
Tack för svar

Jag vet inte riktigt storlek men skulle som du vilja kunna hantera dem själv. 20-40cm kanske? Ska inte bli för djup mur och inte hålla så mycket massor utan bli nedesta terassen i en idag stabil grusslänt.

Vad var det för typ av företag du fick kontakt med?

Johan
Jag är en tanig men beslutsam och envis person och hanterade stenar på uppåt 1 kubik när jag byggde stenmur. Det underlättar om det går att rulla och inte är så mycket kupering. Ett bra spett är ett måste. Helst två.

Fördelen med stora stenar i bottenskikten är att muren blir stabil och är det liten bygghöjd krävs få lager och mindre pussel att få den stabil. Tänk på att du bör gräva ur så du får ner bottenskiktet en bit. Kom även ihåg lutningen som bör luta mot slänten. För urgrävandet är en fyllhammare (korp) mycket bra. Det avlastar kroppen enormt.

Du kommer inte behöva så mycket gymträning under tiden du bygger. Se till att njuta!

Mark o väg på Ingarö, de hade ett antal ton på lager just nu! Kanske att det passar dig, likväl som tanig beslutsam man;) Seriöst EN KUBIK?! den borde ju väga uppåt 1,5 ton..
/C

1 kubik berg har ett snittvärde på 2,65 dvs en kubik berg väger 2,65 ton.
Enda jobbet vi spränger just nu söder om stan är Nacka (Tollare)där går de säkert få ett lass om du fixar transport.

• Gilla
caroline2014 och 1 till
  • Laddar…
Ambitionen var just att slippa gymkortet, men jag tror jag börjar med lite mindre bitar än kubikare...

Buspojken, det låter intressant, och mycket vänligt! Strax under 2 mil är ingen katastrofal transportsträcka.

Hur "små" bitar går det att få ungefär?
Något man borde tänka på när man letar massor för att få så bra sten som möjligt för en relativt liten mur?

Tack för allt engagemang från er alla!!

Johan

Enklast för en ovan är sprängsten som är hyfsat kubisk men allra helst lite längre åt ena hållet så du får bra djup på muren. Det är enkelt att få muren att passa bra mellan stenarna. Dock är sprängsten otroligt jobbig att hantera eftersom den är kantig och vass. Sliter handskar som fasiken. Behöver man rulla såna stenar är de även svåra.

Är man mer van och kan tänka sig lägga pussel med tunga stenar skulle jag rekommendera mer naturliga stenar. De är lite rundare i formen och kan vara svårare att passa ihop. Dessa stenar kan man enklare hantera ensam eftersom de är mer lättrullade. Personligen gillar jag murar med dessa stenar, det blir oftast mer liv.

Hur man får tag i dem? Kolla med mindre åkerier eller folk med schaktbilar, det körs väl en hel del blandade massor till deponin söder om Riksten, där utefter slingerbulten. Hellre för mycket sten hemma än för lite om du har ytan.

Blir lite matt...om man ska hämta med släp så får man väl max köra 2 ton per varv så det blir ju några varv...o en lastbil som står och väntar medan man väljer ut sten till en 10 m lång mur (70 cm hög) låter väldigt kostsamt...
/50 kg tanig kvinna

Behöver man verkligen välja ut sten för sten själv? Blir det för mycket spill i osorterad sprängsten?

Läste någonstans att man skulle ha knacksten istället...vad det nu innebär

Jag har fortfarande inte gett upp :)

Väljer gör man enklast hemma i lugn och ro. Det är ett jättelikt tungt pussel för att få det snyggt och stabilt. Ta det du kan få tag i och börja är mitt tips. Schaktmassor från Södertörn innehåller väl mycket sten naturligt. Har du utrymmet kan du ju alltid ta ett sånt lass om nån vill bli av med det.

Knacksten för mig är den mindre sten du använder för att bearbeta den större stenen med. Lite större än ett bouleklot.

JBa skrev:
Väljer gör man enklast hemma i lugn och ro. Det är ett jättelikt tungt pussel för att få det snyggt och stabilt. Ta det du kan få tag i och börja är mitt tips. Schaktmassor från Södertörn innehåller väl mycket sten naturligt. Har du utrymmet kan du ju alltid ta ett sånt lass om nån vill bli av med det.

Knacksten för mig är den mindre sten du använder för att bearbeta den större stenen med. Lite större än ett bouleklot.
Knacksten per definition är sten så stora att de inte går ner i en kross, vanligen max 800x800, de är styckefallskraven sprängaren brukar ha på jobben. Alltså hur stora stenarna max får vara efter sprängningen är utförd

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Tack buspojken. Nu fick jag lära mig nåt nytt. :)

Tack för tips och inspel! Plats har jag inte gott om, allt material som inte kommer till användning i muren behöver forslas bort för hand... vatten över huvudet? ;)

Går det få tag på sprängsten som inte är över säg 30-40cm på längsta sidan? Sånt material kanske aldrig sorteras likt typ makadam görs...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.