Byggahus.se

Var ensam budgivare, plötsligt ska en bekant till säljaren på visning och budar 100tkr över mitt bud

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi var på visning förra veckan. Villan har varit ute på hemnet för ca 3 månader sen. Låg ute ca 5 veckor. Jag frågade mäklaren om det var många intresserade. Som svar fick vi att 17 har vait på visning och att alla var unga och hade sina pappor med, men inga bud laddes, så efter 5 veckor tog de bort annonsen från hemnet men hade den kvar på mäklarens hemsida och tanken var att man skulle lägga ut på hemnet nu i vår. Ringde mäklaren och la bud under utgångspriset så klart var på säljaren inte ville ge motbud utan menade på att utgångspriset är rimligt. Så vi ökade budet i hopp om att säljaren lämnar motbud. Dagen efter ringer mäklaren och säger att en bekant till säljaren har visat intresse och ska få visningen senare på dagen. Får sms av mäklaren att han är på väg ut från huset och inväntar svar från de. En timma senare ringer mäklaren och säger att de är intresserade och har lagt 100tkr över mitt andra bud. Jag samt folk i min omgivning tycker att det är märkligt att från inga bud för 3 månader sedan tills nu när vi lagt våra första bud att det helt plötsligt dyker någon bekant och lägger så pass högt över oss. Dom jag har pratat med i min omgivning har samma tanke som jag att här försöker dom trissa upp priset och att jag budar mot mig själv. Jag menar kunde inte bekantingen lägga bud första gången huset var ute på försäljning.

Eller har jag fel?

2. H
    Medlem · Nivå 12
    Det är vanligt att det är fler intresserade som hoppas på ett "bra" pris när ett hus legat ute till försäljning en "längre" tid.
    Har själv deltagit i "sena" budgivingar och "förlorat" men samtidigt sett att husen blivit sålda så det behöver inte vara någon "bluff".....

3. T
    Medlem Nivå 6
    Det är omöjligt att veta. Det kanske är så att bekantingen gått och funderat på huset och tänkt att han har tid men när han hör att det börjar bli skarpt läge så bestämmer han sig. Eller också kanske de försöker bluffa för att få dig att höja ditt bud.

Du måste nog fråga dig själv hur mycket du egentligen vill ha huset.

Du har två val: antingen synar du "bluffen" och riskerar att stå utan hus eller också höjer du ditt bud.

4. H
    Medlem · Nivå 12
    100tkr är en bra strategi att "skrämma bort" övriga budgivare...om det är i en mindre ort med lägre priser...
    speciellt om det gått en tid sedan ni la budet...
    kontra med att bjuda utgångspriset... om ni vill ha bostaden till det priset...

5. N
    Medlem Nivå 2
    Mäklaren ringde nog runt till alla som visat intresse och meddelade att det fanns ett bud. Det brukar ju sätta fart på budgivningen.

/Norra

6. T
    Medlem Nivå 1
    De la bud dagen efter vårt bud alltså samma dag som deras visning ägde rum.

7. L
    Medlem Nivå 7
    OM det var en bluff, skulle man säga "en bekant till säljaren" då?
    Man skulle nog vilja dölja och smyga mer med att det råkade komma ett bud....

Så det kanske är bara nån som väntade, och väntade och hoppades på att köpa det billigare till våren,
    sen kom du och förstörde planerna...

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag ser två val:

1. Syna bluffen, dvs lägg ett högre bud. Detta betyder ju självklart att du är intresserad och att huset FÖR DIG är värd pengarna.

2. Sitt still.

Båda har sina risker, du måste dock bestämma dig hur mycket just det HÄR huset är värt för dig.

Det pratas ju om en depression i spåret av Coronaviruset så det finns risk att många behöver sälja dvs att priserna kommer sjunka.

Återigen det är ingen fakta utan bara spekulationer, du måste avgöra hur mycket detta huset tilltalar dig just nu och agera med det som mål.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag håller med om alternativen... men att syna bluffen är att sitta still i båten.
    Att ge ett högre bud är att säga att man inte tror det är en bluff.

/ATW

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Ingen trolig bluff, kör vidare med bud om ni vill ha huset..,

11. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag får pudla.. :ok:

12. T
    Medlem · Nivå 8
    Varför skulle dom trissa upp priset och vara ärliga med vem som lagt budet? Det om något tycker jag skulle vara märkligt.

Shit happens!

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag kan tänka mig ett antal OK scerier här. Den bekante kanske hela tiden har varit intresserad att köpa, men inte ansett sig har råd (eller vilja) att betala det begärda priset. När det nu ser ut som de kan tänka sig att sälja till ett lägre pris, så ser kompisen en möjlighet att vara med i leken.

Eller kompisen har precis kommit på att det där huset skulle inte vara så dumt.

Jag kan också tänka mig att det är ett lite halvklumpigt sätt att "förhandla". Om vi tänker oss ett exempel. En säljare vill sälja, räknar med ett slutpris på 3,3 - 3,5. Man lägger ut huset för 3,2 milj.

Inga bud, ett "skambud på 2,8. Man ser en vilja från den spekulanten att förhandla, men spekulanten ser ingen anledning att bjuda över sig själv. Säljaren kanske reviderar sin uppfattning, kan tänka sig att sälja huset för 3,1, eller möjligen diskutera ned ytterligare 50. Hur får man spekulanten att fatta att 3,1 gäller, om det skall bli en affär?

I det läget har jag upfattat att det inte är helt ovanligt med en falsk budgivare, man kan ta risken att den falske budgivaren "vinner", för så lågt kommer man under inga omständigheter att sälja. Om man då tänker sig att säljaren vill vara liet halvöppen med att budgivaren är falsk, genom att använda en kompis. Kompisen kommer aldrig att lägga ett vinnande bud över det "hemliga" acceptpriset.

14. L
    Medlem Nivå 7
    Det kan vara ett spel, men i ett sådant här läge vore det ju enklare för säljaren att buda liksom, förhandla.
    Ge motbud 3,15 och sen "nappar" köparen så har man gått plus 50 000kr.

Krångla med fejkad budgivning med start 2,9 känns korkat. För risken är ju mer att man skrämmer bort en köpare. Men visst, det kan ju vara så med...

• Laddar…
  15. -Björn-
    Medlem Nivå 1
    Kan ju också vara så att den bekante redan tidigare haft en överenskommelse om att få köpa huset, och för att få fram marknadsvärde så lägger man ut det till allmän försäljning.