Var drar man rören 1¾ -hus utan kattvind (FTX)?

3k läst  9 svar

1. U
    Medlem Nivå 4
    Vid en FTX-installation i ett 1¾-hus utan kattvind, hur drar man rören mellan olika rum i nedervåningen om man måste tvärs bjälklaget? Jag kan inte tänka mig att man borrar upp för rören i bjälklaget, eller? (Känns vansinningt) eller drar man upp rören på vinden och ner i shakt.

Antag att man har frånluft i kök, toa och tvättstuga och tilluft i två sovrum som för exemplets skull placerats för rördragningen på det mest ogynnsamma sättet, hur drar man då?

Har jag gjort en rejäl tankevurpa och missat något uppenbart?

2. P
    Medlem Nivå 8
    Det beror nog på vad du har för bjälkar. Åtminstonde vissa typer går bra att dra rören tvärs igenom. Fråga din konstruktör vad som gäller för just ditt bjälksystem.

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Det finns konstuktionsregler om hur stora och vilken form på hål man får ta upp i bjälklagsreglarna utan att hållfastheten påverkas mer än tillåtet. Man kan också lägga in förstärkningar enligt samma regler fär att uppnå tillräcklig hållfasthet.

4. U
    Medlem Nivå 4
    OK, så man kanske tar upp hål i bjälkarna men det känns en smula knasigt att ta upp hål för 160mm spiro i en bjälke på vad 220 mm ?...

5. B
    Medlem Nivå 9
    160 mm spiro?
    Hur stort utrymme ska ventileras?
    Räcker det inte med en mindre dimension?
    Du skulle även kunna dra två mindre (samma totala area) rör parallellt för att slippa borra upp så mycket.

6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  7. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har exakt samma frågor så det kan ju inte vara någon unik fråga...
    160 mm spiro ut från tvättstuga med avgreningar vart eftersom i huset. Hur gå igenom balkar och trosslager???
    Det är i mitt fall 45x220 träbalkar i mellanbjälklaget.

8. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    En fullösning kan ju vara att leta rätt på ett annat liknande nytt hus, knalla upp på byggnadskontoret och be om kopior på dess ventilationsritning.

9. T
    Medlem Nivå 3
    Lyfter tråden...
    Sitter och planerar hur ventilationssystemet skall monteras i en 2-plan, nybygge.
    ÖV är ju ok och men hur löser man NV? känns ju inte estetiskt rätt att använda Snailmans lösning i ett nybygge.
    Balkar i m.bj.laget kommer att ha en spännvidd på 7800mm med stöd på ganska precis i mitten.
    Det är väl, hållfastighetsmässigt, bäst att borra hål i balkar över yttervägg och mittenstödet?
    Någon som kan hänvisa till bilder eller ritningar på befintlig installation?

10. M
    Medlem Nivå 6
    Om det är nybygge så borde det naturligtvis finnas med i konstruktionen från början.

Borra i bjälkar skulle inte jag göra. Bättre att gå längs med dom. Finns det garderober på övervåningen så kan man utnyttja dom. Behöver ju inte mata hela det planet med ett rör, utan kan gå ned genom 2a våningen på flera ställen. Samordna mellan rummen kan man ju också göra, t.ex. så att två rum har ventiler väldigt nära varandra (var sida om inner vägg). Bygga stora synliga tunnlar är ju inte så fint. De kan ju gömmas lite, genom att läggas i hörn. Jag själv får en rätt så stor trumma i hallen på övervåningen där trappen kommer upp, men den blir i hörnet där man aldrig går. Där går två 160 rör och i köket blir dom i ett skåp.

På övervåningen (1½) så får jag tyvärr lite synligt. Tänkte dra i snetaket, men det va visst bara 12 cm (11?) kutterspån. Inte mycket isolering kvar om jag drar 100 rör. Kommer att dra de invändigt i hörnen (alla fyra). Jag kommer att tilläggs isolera 45 + gips. Detta efter röret är monterat, mot råsponten. I och med tilläggs isolering så syns det lite mindre. Blir en 12cm bred trälist som syns som ligger 45 grader i hörnen/snetaket.

För toa 1 plan så går jag i snetaket. Det var det gjort förut och just där är det ingen luftspalt, utan en tretex mot yttre råspont i taket. Nu är det ett 125 rör som jag pressat ihop till ett ovalt rör, ca 160 x 60 (tror jag det blev). På yttre/ovan sidan så är det ca 6 cm armaflex, som isolering.

Finns att köpa ovala rör, Quadrofix och Quadroflex från westaflex. Köpte ett 128 x 54 (100), som jag satte i källaren där jag går förbi en dörr och vattenrör.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: