Byggahus.se

Var börja lägga golv?

1. D
    Medlem · 125 inlägg
    Ska påbörja läggning av träparkett nu över 3 rum + hall. Ska lägga utan trösklar.

Funderar på om det finns någon fördel att börja i något rum förutom för att underlätta personer som sover i rum etc. Tex. är hallen det svåraste rummet p.g.a. trappen och kanske därför är bäst att börja med? Kanske finns det någon annan fördel att starta med hallen också mha på spänningar etc? Den är kanske också viktigast blir rakast. Överanalyserar jag detta och det är bara att börja någonstans och köra på eller finns det någon vits att börja i något speciellt rum?

Har tänkt köra rum1, hall, resten som det ser ut nu.

2. S
    Medlem · 60 inlägg

StyvBoard

Medlem
    Om planken ska ligga i pilens riktning hade jag ju absolut börjat i rum 2 överst.

3. D
    Medlem · 125 inlägg
    Ok fint har du någon speciell motivering? Då det är primärt sovrum valde jag att inte börja där först men kan absolut tänka annars om det finns några bra motivation till det. Glömde förövrigt markera ut att det finns fönster längst till höger i hallen också.

4. B
    Medlem · Stockholms län · 22 279 inlägg

BirgitS

Medlem
    Därför att det är väldigt mycket besvärligare att lägga ihop plankorna åt fel håll (baklänges), klicksystemen är gjorda för att man börjar med en planklängd och sen ska alla kommande planker läggas på samma sida av denna planklängd.

Har du räknat på hur stora avstånd du måste ha längs alla väggar när du får så många meter mellan övre väggen i rum 2 och nedre väggen i rum 3?
    Har golvtillverkaren godkänt att du lägger så många meter utan någon dilationsfog?

5. L
    Renoverare · Kronoberg · 83 inlägg

Larsson93

Renoverare
    Jag hade lagt var rum för sig. Just för att slippa tänka på spänningar i golvet när det rör på sig med årstiderna.
    Personligen tycker jag att tröskelplattor inte skämmer men finns ju även andra möjligheter så som T-list under dörrbladet

• Laddar…
  6. D
    Medlem · 125 inlägg
    Oj nej det har jag inte gjort. Jag är lekman personifierad i dagsläget men antar att det måste gå å andra sidan har jag bara erfarenhet av limmade golv. Dålig konstruktion annars må jag säga. Jag hade tänkt hålla mig till 1cm rörelsefog. Dock har jag inte läst på tillräckligt så det kanske kommer att ändras. Har du någon idé kring hur många mm ?

UPDATE: Hittade från Kährs instruktionshandbok "För 15 mm lamellparkett med Woodloc® 5S är den maximala golvbredden 25 m och för 13 mm lamellparkett är bredden 15 m." HALLEN på bilden mäter 7-8m. Längden från Rum 2 övre vägg ner till Rum 3 nedre vägg är ca 8-9 m. Så jag antar att jag klarar mig med marginal? Står även på Kährs att man kan lägga 75% större ytor med deras 5S-system så jag verkar haft tur om det tidigare varit ett problem.

7. D
    Medlem · 125 inlägg
    Oh fasen. Känns lite omodernt idag tycker jag. Har du lagt många golv och sett problem med detta ?

8. D
    Medlem · 125 inlägg
    En fråga till. Så det är uteslutet att starta i Hallen med andra ord ? (om alla plankor ska ligga efter varandra).
    Eller är detta bara en praxis dvs ingen "lag" ?

9. S
    Medlem · 60 inlägg

StyvBoard

Medlem
    Precis av @BirgitS anledning. Hade nog inte oroat mig för att lägga allt i ett sjok...såvida du inte har stora temperaturskillnader o så

10. S
    Medlem · 60 inlägg

StyvBoard

Medlem
    Du får ju ett rum färdigt i taget.om du börjar inrym två. Ska du börja med hall så får det bli list i alla dörröppningar. Eller iaf i rum två eller de andra rummen beroende på vilket håll du börjar från, alltså om du kan köra vidare in i nästa rum.

11. L
    Renoverare · Kronoberg · 83 inlägg

Larsson93

Renoverare
    Smaken är ju som baken.. delad.
    Omodernt vet jag inte, jag kanske bara blandar in min personliga åsikt och det blir ju fel i detta sammanhang :)

Enligt din ritning så är det några dörrar och trapp. Känsligt om det kommer i spänn och kan bli att golvet får en ”kulle”. Har upplevt det ett par gånger.
    Jag skulle blivit tokig isf och höra/känna var gång jag går på den.
    Lägger du var rum för sig behöver du ju inte lika stor rörelsefog och kan ha smalare/mindre golvsockeln.

12. S
    Medlem · 60 inlägg

StyvBoard

Medlem
    De e sjysst att slippa skarvlister...kanske lite udda med korridor på tvärs, men huset är i vinkel o ville gärna ändra riktning i matrum där de e trestav o Anna tjocklek så här blev list.
    Logga in för att se filmer.

13. D
    Medlem · 125 inlägg
    Okej , jag har läst på lite dåligt här märker jag men varför måste jag lägga list /tröskel om jag startar med hallen? (går det inte lägga på både bak- och framlänges?) Om jag bara kan lägga tröskellöst genom att starta i rum 2 kommer jag göra det men har lite svårt att förstår varför det måste ske på det viset.. Jag kommer använda samma typ av golv i alla rum.

14. S
    Medlem · 60 inlägg

StyvBoard

Medlem
    Nej, du kan bara lägga på ett håll.

15. D
    Medlem · 125 inlägg
    OK det var ju minst sagt bra info :) Blir att tänka om isåfall och börja i rum 2. Ska även höra med någon golvläggare men med din erfarenhet tror du inte att det blir några problem att lägga alla rum i ett stycke? (utan trösklar / lister etc samt givetvis att jag inte klåpar till det hehe)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.