Hej,
Jag har köpt ett hus där elen varit avslagen en längre period. För att slå på elen igen behöver det göras en besiktning av elektriker, byte av fasadskåp samt återanslutning hos vattenfall.
Jag tog kontakt med en elektriker för ca 2månader sedan för detta. Elektrikern har i sin tur varit i kontakt med vattenfall. Han har talat om att vattenfall kommer ta ca 6månader på sig innan en återanslutning kan ske pga personalbrist. Han kan förbereda innan återanslutningen med at byta fasadskåpet men för det behöver vattenfall stänga av elen, detta har jag inte heller fått ngn tid för, elektrikern tror att avstängningen kommer ske inom två veckor.
Elektrikern nämde att de som vill få sina nya solpaneler påslagna måste vänta över ett halvår.
Ngn hör som kan bekräfta detta?

RoTe
S S1875 skrev:
Elektrikern nämde att de som vill få sina nya solpaneler påslagna måste vänta över ett halvår.
Ngn hör som kan bekräfta detta?
Detta stämmer i alla fall.

H
Jag har bott 5 månader med byggström i väntan på att få elen inkopplad i huset. De är sjuukt sega. Sist elektrikern jagade på dem hade de glömt bort ärendet.
Tar säkert 5 månader till..

Det kan ta ännu längre tid, jag fick vänta 11 månader innan Vattenfall fixade sin del av arbetet.

RoTe
Bäst vi importerar mer arbetskraft?!

H
När de nyligen var hos grannen som byggt ett par månader efter mig frågade jag montörerna om det var svårt att hinna med. De sa att det inte var så mycket och hade luftigt schema.

Problemet verkar vara handläggarna. Mitt ärende stod helt still tills elektrikern ringde och tjatade tre dagar i sträck. Sista dagen lovade handläggaren att skicka ut en offert redan nästföljande dag. Han skulle sluta tidigt den dagen. Offerten kom en vecka senare.

Förväntad tid nu är 2-4 månader så best case scenario för mig är 7-9 månader.

Mikael_L
Nu har (såsom elinstallatör) tagit beslutet att jag inte längre arbetar mot vattenfall som nätägare.
Kunder som hädanefter vill ha hjälp med något som inbegriper Vattenfall kommer jag neka att utföra jobbet.
Vattenfall har stulit allt för mycket tid av mig nu, tid som jag omöjligt kan hålla på och debitera kunderna, dvs ta betalt när de inte fått något.

När årsbokslutet kom så började jag undra vad jag skulle göra med de arbeten där jag väntat på vattenfall i ett halvår och redan lagt ner en del tid i, hur jag skulle göra.
Skulle jag skicka en faktura med "Tid för försök till kontakt med vattenfall - ingen nytta för kunden utförd"

Nä, tack och hej, Vattenfall!

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag plötsligt inte ens längre kunde logga in på installatörsportalen, så tog jag beslutet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det här kan ju förklara varför jag ännu inte fått svar från deras kundservice på ett par - som jag tyckte - enkla frågor jag ställde för 15 dagar sedan.
Jag mejlade in mina frågor efter att ha stått i telefonkö i en timme ena dagen och en dryg halvtimme andra dagen. Ingen bra kundservice på det företaget...

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag plötsligt inte ens längre kunde logga in på installatörsportalen, så tog jag beslutet.
Det var fel beslut.
Du är installatör, du lägger bollen hos Vattenfall. Sparkar dom inte tillbaka den så får slut kund betala för att du ska jaga på.

Troligen att du varit otydlig mot kund till att börja med att:
Detta kommer ta en hiskelig tid.
Allt extra jagande kommer debiteras per timme.

Vore bra om ni hant verkar kunde bli lite mer transparenta!

H Hus-i-Sörmland skrev:
När de nyligen var hos grannen som byggt ett par månader efter mig frågade jag montörerna om det var svårt att hinna med. De sa att det inte var så mycket och hade luftigt schema.

Problemet verkar vara handläggarna. Mitt ärende stod helt still tills elektrikern ringde och tjatade tre dagar i sträck. Sista dagen lovade handläggaren att skicka ut en offert redan nästföljande dag. Han skulle sluta tidigt den dagen. Offerten kom en vecka senare.

Förväntad tid nu är 2-4 månader så best case scenario för mig är 7-9 månader.
Hej
I den mån ett arbete kräver elkraftskompetens så riskerar vi att få ökande väntetider eftersom vi rimligen i Sverige idag har en brist på detta.
Under många år har det bl.a. på ingenjörsutbildningar varit få sökande och antalet utbildningar har dragits ned.
Samtidigt så har samhällets behov av elkraftskompetens ökat och kommer att öka framöver.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Mikael_L
De som sitter på vattenfall och sköter administrativa ärenden (mata in säkringsändringar i registret och godkänna en nyanslutning, återinkoppling etc) är knappast ingenjörsutbildade.

Det var sommarjobbare som i somras betade av köerna ordentligt, hörde jag ifrån en rätt nära källa.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De som sitter på vattenfall och sköter administrativa ärenden (mata in säkringsändringar i registret och godkänna en nyanslutning, återinkoppling etc) är knappast ingenjörsutbildade.

Det var sommarjobbare som i somras betade av köerna ordentligt, hörde jag ifrån en rätt nära källa.
Hej
Alla administrivia uppgifter kräver naturligtvis inte ingenjörsutbildning men så fort t.ex. ett godkännande av en nyanslutning etc kräver insatser med t.ex. elkraftingenjörskunskaper så "stoppas flödet upp".

E
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Alla administrivia uppgifter kräver naturligtvis inte ingenjörsutbildning men så fort t.ex. ett godkännande av en nyanslutning etc kräver insatser med t.ex. elkraftingenjörskunskaper så "stoppas flödet upp".
Nu tror Mikael att det är sommar jobbare som sitter och räknar på detta då han hört detta från som jobbarens mun.

Tror knappast vi kan ändra hens åsikt.

I grund och botten grundar detta sej troligen på hens problem att hantera auktoriteter.

E El-Löken66 skrev:
Nu tror Mikael att det är sommar jobbare som sitter och räknar på detta då han hört detta från som jobbarens mun.

Tror knappast vi kan ändra hens åsikt.

I grund och botten grundar detta sej troligen på hens problem att hantera auktoriteter.
Hej
Det vore för oss alla bra om vi fick fler att söka till yrkesutbildningar på elkraftsområdet.

Eftersom det även saknas lärare och det tar tid att utöka antalet utbildningar (utbildningsplatser) så kommer vi nog att se fortsatta bekymmer. Detta eftersom vi behöver öka utbildningsvolymerna kraftigt.

Läs även här; "Vad förklarar de långa ledtiderna för att få solceller anslutna till elnätet?"
https://www.solcellskollen.se/blogg...na-for-att-fa-solceller-anslutna-till-elnatet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.