Byggahus.se

Vanligt/populärt med taklist

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hur är det med taklister idag? Är det fortfarande populärt?

Har drygt 250cm takhöjd där jag nu sätter gips. Gipset blir ju lite kortare än takhöjden varpå gipset inte täker hela väggen det fattas ju drygt 2cm.

Snickaren som hjälpt mig tidigare rådde att ta smällen vid golvet där det inte gör något att gipset inte går ända ner då man ändå sätter golv och golvlist som kommer dölja det hela. Han sa att man kunde lämna några m.m. även vid taket då det underlättar vid montering samt att man ändå har taklist.

Vi valde bort taklist när vi döljde huset. Vi tycker inte det är snyggt. Nu när huset satt sig så blir det ju lite sprickor i fogen så det får ju göras om med jämn mellanrum om det ska hållas snyggt. Så därför kanske taklist är att rekommendera ändå?

Vad tycker ni andra på forumet? Taklist eller inte? Huset ska ju gå att sälja snart så....

2. L
    Medlem Nivå 3
    Nej, ingen taklist. Lister har man generellt för att dölja något, så jag anser att man skall ha så lite lister som möjligt, mycket stilrenare så.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Lister kan vara bra just för att dölja just sånt ni har problem med... Om du sätter taklisten innan du tapetserar väggen och målar taket så kan du göra en mycket snygg övergång mellan tak och vägg.. Du kan ju även sätta en bård i underkant list....
    'Snickaren har rätt i det han sa att du kan lyfta upp gipsen ifrån golvet, men då måste du vara ytterst noggrann att få rätt vinkel i taket....
    Jag är för taklist, skulle det bli för stor glipa mellan list och tak eller list och vägg så kan du lägga på latexfogmassa innan du målar.... då döljs eventuella springor...

4. Peterltj
    Medlem Nivå 2
    Jag är för taklister, tycker det ser fattigt ut utan lister.

5. U
    Medlem Nivå 4
    Har det inte lite med funkis kontra traditionellt att göra. Funkis bygger väl på att behövs det inte så finns det inte och gör man "rätt" så behövs ju egentligen inte taklist. Lite som kök med högblankt mot spegellucka. Så det handlar kanske mest om vilken typ av hus/inredning som man har. Allmoge i värsta funkiskåken kanske ger minuspoäng och vice versa.

6. D
    Medlem Nivå 2
    Smaken är som baken bevisar ju denna tråden.

Där är ju gliper på vissa ställen ska man ta letexfogmassa eller ska man lägga glasfiberväv mella golv och tak? Eller är det inte att tänka på då huset rör sig?

Hur stor springa kan man anända latexfogmassa på?

7. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Stor springa, kollar man på den jag använder på jobb så står det upp till 25 mm!!!
    Nåja, så stora springor vill man väl knappast ha *S* men det går att fylla upp rätt stora springor men man får ta det i omgångar.

/Kent

8. D
    Medlem Nivå 2
    Har en glipa på kanppt 10mm på "värsta" stället. Fungerar det även i lodräta skarvar?