Byggahus.se

Vanligt att hantverkare inte svarar på mail/kontaktformulär?

1. T
    Medlem Nivå 5
    Hej

Vi bor lite avsides ute i skogen, ca en halvtimme från närmsta större stad, om man törs kalla Trollhättan för en större stad. Nyligen har jag på åtminstone fem elektrikerfirmors hemsidors skrivit i deras kontaktformulär att jag behövt hjälp med ett par småsaker som totalt skulle ta kanske två timmar att utföra. Om ens det. Jag har även skrivit på en sån där "skriv-vad-du-vill-få-gjort-här-så-kontaktar-en-elektrikerfirma-dig"-sida. Inte ett enda svar har jag fått.

Ganska nyligen kontaktade vi lite olika företag som eventuellt skulle kunna fixa en ståndplåt (eller vad det nu heter) på en liten utbyggnad åt oss, något som besiktningsmannen anmärkte på. Av 3-4 företag som kontaktades har ingen svarat.

För inte jättelänge sedan kontaktade jag även 7 olika företag angående att vi hade vatten i krypgrunden. Endast tre svarade.

I min värld är det här ganska respektlöst och inte direkt respektingivande. Jag har full förståelse för att vissa företag inte vill åka ut till kunder för "småsaker" men hur svårt är det att ta en halv minut och förklara det i ett mail? Har man en hemsida där det finns en kontaktformulär så ska man väl kunna förvänta sig ett svar, eller?

Jag tillhör den generationen som helst har den inledande kontakten via text (=mail/kontaktformulär) och jag har aldrig haft något problem med detta bortsett från just hantverkare.

All whiskey i kroppen gör garanterat att jag tycker det här är ett större problem än vad det egentligen är, men vad fan ska jag annars vara uppröd över en fredagsnatt?

Vad är era erfarenheter?

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Jag skulle hellre ringa. Då får man åtminstone en direkt kontakt. Brukar vara lättare.

3. Emma242
    Allvetare · Nivå 4
    Hantverkare som jobbar på firma som har reception svarar i regel på mail, dock genom sekreteraren. Hantverkare som jobbar mer eller mindre ensamma eller har firma med ett par tre personer svarar i regel inte på mail eftersom de är ute och flänger hela tiden och inte har tid att glo i mobilen. Det är min erfarenhet och känns även logiskt, och något jag accepterar fullt ut. Samma erfarenhet vad gäller andra mindre verksamheter, som till exempel bilverkstad, viltvårdare och transport.

Man kan inte förutsätta att alla har lyxen att sitta ner framför datorn i lugn och ro, eller tid att fingra mobilen i tid och otid.

4. T
    Medlem Nivå 5
    I min perfekta värld, där hantverkare svarar på mail etc. så är det enklare att ha inledande kontakt via skrift, i alla fall om det rör små enkla saker. Då kan man snabbt sålla bort alla som inte har tid o.s.v.

Men då ska man ju för sjutton inte ha en stor text där det t.ex. står ”kontakta oss genom det här kontaktformuläret” på sin hemsida. Har man inte tid att svara på flera veckor/månader så tar man bort den funktionen och skriver bara sitt telefonnummer under kontaktinformationen.

Fast i ärlighetens namn, vem kan med gott samvete säga att de inte har tid att spendera ett par minuter framför en dator per dag? Det tar max en minut att läsa mina meddelanden och om du föredrar telefonkontakt så är de välkomna att ringa upp, för att prata i telefon har de ju tydligen tid med.

Som kund blir man ju inte direkt sugen på att anlita företaget, vare sig nu eller i framtiden.

5. Emma242
    Allvetare · Nivå 4
    Jag förstår din poäng, men samtidigt så tror jag inte att särskilt många hantverkare har gjort sina hemsidor själva eller ens underhåller dem själva. Mer troligt är att det är beställt och att de får det på köpet. "Det ska ju vara så". Och jag tror att du har lite för stort förtroende till digital kommunikation överlag, för många är fortfarande både mail och sms sekundärt. Du och jag som kommunicerar i första hand via mail, åtminstone i början, är fortfarande i minoritet.

6. B
    Medlem Nivå 4
    Hej! Ett tips är att göra det lite personligt till just firman du kontaktar då har du större chans att få respons. Sen är det nog flera som tänker "vi har inte tid det är säkert någon annan som svarar".
    Jag själv som kör eget kan ibland bli extremt irriterad när man åker ut till kunder tar fram en specificerad offert med allt material uppdelat. Kan ibland vara 30 olika artiklar, sen så mejlar man över den och så får man inte svar. Försöker ringa och mejla samt smsa. Det är väl inte så svårt att svara "jag har valt en annan entreprenör?" Bara för att vända på myntet lite.

7. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Hantverkare är det släkte där jag till 100% skulle ringa.

Det absolut värsta sättet att ha kontakt med hantverkare via så kallade offertsidor. Det näst sämsta är är via kontaktformulär. Tredje sämst är att nyckla in sitt nummer i plåten på deras bil.

Om man inte vill ringa främmande människor kanske ens mamma/fru kan göra det åt en,

8. M
    Medlem Nivå 5
    Detta är min erfarenhet också. Väldigt tråkigt då en fungerande mailkontakt skulle underlätta.
    Genom den kan båda svara när det passar.
    Själv har jag ett stressigt jobb som gör att jag dels glömmer bort att ringa och även har svårt att hinna ”jaga” hantverkare för att ofta mötas av svaret: ”Jag är lite upptagen just nu, kan jag ringa tillbaka?”
    Oftast är svaret på den frågan, nej eftersom min arbetsdag består till 80% av möten.

På kvällen kan jag ta mig tid och skriva ner exakt vad jag vill ha hjälp med och även bifoga en enkel ritning.
    Hantverkaren kan sedan svara honom när det passar.
    Tyvärr verkar det aldrig passa.
    Tror att det som vanligt beror på högkonjunktur och det faktum att man som hantverkare verkar ha lite för många kunder att välja mellan. :)

9. RACS
    Husägare Nivå 3
    Jag fattar inte varför man vill ha kvar sådana meningslösa formulär!

Min erfarenhet är att man helt kan glömma att det blir minsta lilla svar från hantverkaren (eller nån annan leverantör, för den delen) från försök att skriva på kontaktformulär på hemsidor. I alla fall sällsynt med respons. Det funkar bara inte!

Bättre att ringa.. som nån sa.. Inte säkert att det funkar då heller, men man får vanligen i alla fall ett svar i luren.

Vilseledande formulär ger inget bra resultat varken för potentiell kund eller leverantör - såsom kontaktsidor som ingen hinner, vill, orkar eller tänker på att (välj) svara. De leder bara fel för båda parter: tomma kontaktsidor genererar onödiga förväntningar och irritation hos kund och inte så lite badwill för den leverantör, hantverkare eller vem som som helst, som inte svarar.

Nå.. eftersom de flesta inte svarar, bryr sig troligen inte, hinner inte, "tänkte inte på det".... så är det mest kunden som irriterar sig..

10. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Finns 2 sidor av varje mynt.

Jag svarar på ALLA meddelande vi får via hemsidan. 80% svarar aldrig.

många meddelande är också ungefär:

vad kostar en vanlig altan?
    Vi svarar ungefär:
    Tacl för din förfrågan. det är jättesvårt att svara på då det kan skilja jättemycket beroende på underlag, storlek blablabla men vi kommer gärna och tittar för att därefter ge en offert.

Svar:
    Men typ vad brukar det kosta?
    Eller
    Inget svar alls

Ofta får vi även mail där man kan se 50 andra företag i mottagarlistan.
    Dessa mail svarar vi på, men vi meddelar att vi ej är intresserade. Vi sysslar inte med loppmarknad/budgivning

11. P
    Medlem Nivå 7
    En hantverkare har 9/10 gånger ett headset på sig eller hörlurar med blåtand som enkelt kan svara även när de jobbar. Mejlen kanske de ögnar igenom varje dag men kanske inte har tid att svara.

Sedan kan det vara så att de helt enkelt inte har råd att ta små jobb och prioriterar stora jobb

• Laddar…
  12. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Problemet för dig TS är nog mest att det "bara är ett småjobb" som du själv nämner vilket sällan är så lockande tyvärr.
    Det kostar oftast mer för oss hantverkare att engagera oss i det än vad vi sen kan ta betalt utan att chocka kunden totalt.
    Dessutom är det väldigt svårt att planera in sådana små jobb i kalendern.

Vad gäller kontakt så är det så olika för alla... själv föredrar jag mailen framför telefonen i ett första läge i alla fall.

Har själv skrivet följande text på min hemsida där både telefonnummer och mailadress finns:
    Dagtid fokuserar vi på våra kunder samt pågående arbeten, och därför har vi inte alltid möjlighet att svara i telefon just när ni ringer.
    E-posten är därför alltid det snabbaste och säkraste sättet för att komma i kontakt med oss, då vi har regelbunden koll på denna och återkommer till er snarast möjligt.

Oavsett om jag har öronsnäcka eller inte så är det ett störningsmoment att prata i telefon och ska man kunna koncentrera sig på vad en potentiell kund vill prata om så får man släppa fokus på det man arbetar med för stunden vilket drabbar den kunden man är hos för tillfället.

Vad gäller kontaktformulär så har jag inte något sådant på min sida men vet att det bl.a finns ett sådant på BKR sida vilket jag fick erfara för ett par månader sedan när jag fick ett mail om att jag hade fått ett meddelande där.
    En som hade skrivet orden "renovera badrum" som meddelande. :dizzy:
    Tror ni ärligt talat att jag tog kontakt... :crysmile::lying: ...NOT
    Men jag är knappast oseriös för det. ;)

13. M
    Husägare · Nivå 12
    Det finns olika "kommunikationskulturer"
    Mail är egentligen utmärkt som inledande kontakt och meddelanden, men det är inte alla som fattat det. I 99% av fallen när man ringer obokat så stör man mottagaren mer.

14. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag håller till 100% med TS.
    Jag har verkligen inga problem med att ringa om det skulle vara det bästa sättet, men tyvärr är det ju än mindre pålitligt eftersom man oftast inte får något svar, och när man väl får det och bokar in någon tid för uppföljning så glömmer motparten av det ca hälften av gångerna eftersom det inte finns uppskrivet någonstans.
    Det påtalas ofta att man ska ha allting "på papper" för att vara säker på att man är överens om alla detaljer när man beställt ett jobb, och då undrar man ju varför så många väljer att göra det så svårt.

15. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Sedan undrar jag varför man som företagare lägger pengar på att låta utveckla och behålla en hemsida om man ändå inte har några som helst planer på att underhålla och uppdatera den, är det bara för kontaktuppgifter så räcker väl Google/Eniro/Hitta osv.. Men det är knappast bara ett hantverkarproblem, finns många "döda" sidor av olika slag där ute på webben.