Den som är ute efter en frodig, grön, perfekt paradisgräsmatta känner förmodligen ångesten bubbla upp när gula maskrosor breder ut sig och häxringar uppstår. Men frukta icke. Vi talade med en gräsmatteexpert om de vanligaste problemen och hur du kan lösa dem.
Du kan läsa artikeln här: Vanligaste problemen med gräsmatta
2 707 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Vanligaste problemen med gräsmatta
-
På konsumentens sida · 2 973 inlägg 27 apr 2021 12:06
-
28 apr 2021 13:36 #2
Tack för en bra artikel! Jag saknar dock ledtrådar till när man ska börja tillföra näring till gräsmattan och för- och nackdelar med olika typer av gräsmattegödning.
Apropå maskrosor - En bekant föreslog att de ogillar näringsrika platser och att man enklast blir av med dem (från gräsmattan) om man ser till att göda gräsmattan - stämmer detta? -
Medlem · Gävleborg · 19 inlägg 28 apr 2021 14:0428 apr 2021 14:04 #3
Maskrosor tas bäst bort med en ogräsupptagare t.ex. Fiskars. Man får effektivt grepp om rötterna och tillfredsställelsen när man hör och känner de kraftiga rötternas motstånd och sedan drar upp hela paketet ur jorden är enorm.
- Laddar…
-
28 apr 2021 14:30 #4
I övrigt en kanonuppfinning så länge det inte är alltför mycket sten/grus/rötter under gräset (som exvis en naturtomt kan ha). -
28 apr 2021 16:41 #5
-
28 apr 2021 17:54 #6
-
elpaco
Nybyggare- Västra Götaland
- Medlem jun 2011
- 4 172 inlägg
- 4 368 gillningar
- 462 bilder och filmer
28 apr 2021 21:47 #7Det är kanske lite tveksamt att nämna ogräsmedel som tar "allt utom gräs", då INGET sådant finns godkänt i Sverige? Sedan är det lite paradoxalt att tipsa om att det är bra att lämna allt gräsklipp på matten för långsiktig näring, men samtidigt säga att det är bra att inte göra det då det är thatch-bildande (gräsfilt). Själv skulle jag bara kunna tänka mig att lämna tunt robotklipp, annars kommer det kväva mattan. Vi göder allt annat i trädgården - rosor, klematis, buskar osv - varför inte gräs?