Vanligaste problemen med gräsmatta

4k läst  13 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Den som är ute efter en frodig, grön, perfekt paradisgräsmatta känner förmodligen ångesten bubbla upp när gula maskrosor breder ut sig och häxringar uppstår. Men frukta icke. Vi talade med en gräsmatteexpert om de vanligaste problemen och hur du kan lösa dem.

Du kan läsa artikeln här: Vanligaste problemen med gräsmatta

2. E
    Anonym
    Skrivet av: LilleNo

Bra & handfasta tips!

Skönt att höra att man slipper jaga efter klöver och att det faktiskt har positiva effekter på gräsmattan.Jag känner inte att jag riktigt orkar reva upp all klöver i mattan och att använda Stroller T+ kombi går hårt åt allt, även gräset som tar ganska lång tid på sig att repa sig efter en behandling.

Apropå filt i gräsmattan (gräsrester som mattan inte kunnat tagit om hand-kväver mattan), är inte en vertikalskärning att rekommendera då? Det river ju upp det mesta och en ordentlig vertikalskärarmaskin hyr man enkelt över en dag på närmaste hyresmaskinservice.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Cujo

Märkligt inte ett ord om vertikalskärare...

Får jag föreslå: http://www.olleberg.nu/

Notera att herr Berg rekommenderar att alltid använda en gräsklippare med uppsamlare.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Sverker

Jag saknar något om olika gräsfröer. Man gör bort sig om man t.ex sår med "villa" på en fritidstomt. Där behövs tåligare grässorter.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: MM

Men så spenderar Olle berg minst 10000 kr på sin matta varje år också... Låter man lippet ligga slipper man köpa gödsel.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Helena

Vad gör man åt kopparödlorna då? Jag vågar knappt klippa gräsmattan längre än mindre gå där barfota för jag vill inte kliva på de rackarna...

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalle

Mycket bra artikel. Kan också passa på att tipsa om www.grasligt.se - där finns det också en hel del intressant läsning.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Gabriella

Hej har en fråga vad är sänka gräsmatta ? är det ett variant av gräsmatta? Jag ska köpa gräsmatta och han som ska sälja sa den kommer vara 5cm tjock och det blir sänka gräsmatta är tjock leken på gräsmatta viktig ?snälla svara så fort som möjligt så jag inte köper helt fel

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Ola

Kanske ska passa på nu när konstgräset ska bytas på fotbollsplanen....
    Alltid fint gräs som tål ungarna året om...

• Svara
  10. F1Alex
    Medlem Nivå 4
    Mossan försvann när jag började köra med Robotgräsklippare, förmodligen gillade den inte att någon nöter på den hela tiden.
    Nu gödslar jag 2 gånger om året, mattan är grön och fin utan mossa.

11. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Nu behöver man väl inte längre klippa gräsmattan något mer?

12. G
    Anonym
    Jodå, men det är för blött för att klippa.

• Svara
  13. A
    Anonym
    Hej, jag undrar varför blir det en del av gräsmattan gul varje år. Vi är väldigt noga med att vattna och varje år såra vi just det biten o den växer fram men återigen samma problem.kan mysteriet vara myror? För jag ser att när vädret är varm då finns det mycket myror just i det platsen. Tacksam omgång kan hjälpa mig med det./ Afsaneh

• Svara
  14. FG
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle gissa på att det har med jorden att göra. Gräv bort gräset och 10 cm ner i marken och lägg på ny gräsmattejord av bra kvalitet så borde det lösa problemet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: