Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vanliga fel vid ojämnt vattentryck? (ej hydrofor)

1. V
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

vetgirig_

Medlem
    Vi har fått stora problem med ojämnt vattentryck i huset. Vi kan öppna en kran och stå och titta på medan det spolar först enligt hur mycket man öppnat kranen - och så inom bara ett par minuter så sjunker trycker väsentligt - och efter ytterligare någon minut höjs det igen. Man både ser, känner och hör hur trycket sjunker och stiger. Otroligt irriterande, inte minst när man duschar!

Nu undrar jag om det finns något, eller några, fel som det ofta brukar vara tal om när man har det här problemet? Inte för att jag tänker ge mig på att fixa något själv, utan mer för att jag är intresserad av vad det kan vara som orsakar detta. Jag har pratat med vattenbolaget, som inte kan se att det finns något fel i deras ände så att säga, så i morgon blir det till att ringa rörmokaren. Vore ändå intressant att höra vad ni säger om saken, så kan jag jämföra med vad rörpularen säger. ;)

Huset är en 50-talskåk där i stort sett inga rör bytts ut sedan det byggdes. Kommunalt vatten, hyfsat kalkrikt.

2. O
    Medlem · Skåne · 113 inlägg

Othahaiti

Medlem
    Då har ni liknande problem som vi har. Detta beror på att andra som är anslutna på samma ledning spolar eller tappar vatten. Mao matarröret har låg kapacitet. Det är en ren naturlag. Prata med en granne för de lär uppleva samma sak som ni.

Om felet uppstår när ni öppnar mer än en kran, i taget, i huset så har ni för smala rör. Dvs samma naturlag som ovan fast i huset.

3. V

vetgirig_

Medlem
    Dessvärre tror jag inte att det är som du säger - såvida vi inte har grannar som står och vrider på kranen dagarna i ända, av och på varannan minut... ;) Jag säger dessvärre eftersom det förstås vore det bästa för oss om felet ligger utanför vårt hus/vår tomt.

4. O

Othahaiti

Medlem
    Vårt kommunala vatten kommer i en lååååång 40mm "slang. Det finns ett antal hushåll kopplade på denna så det är inte enbart de närmaste grannarna. (Vi bor lite utanför stan) Men det är ju inte enbart att de vrider på kranar lite då och då, det finns ju tvätt- och diskmaskiner som använder vatten.

Men om problemet är i huset så måste du ha ngt som stryper flödet någonstans. Därtill slumpmässigt. Alternativt som läcker lite som det vill.

Är det likadant i alla kranarna? Om man tar den som är absolut närmast vattenmätaren? Likadant? Jämför med den som är längst bort.

5. V

vetgirig_

Medlem
    Vi har två kranar i källaren, där också vattenmätaren är. Den ena använder vi så gott som aldrig, så den vet jag inte, men den andra är duschen och där är det så. På våningen ovanför har vi kök och badrum (kök längst bort, badrum rakt ovanför vattenmätaren) och på båda ställena är det så här, men jag tycker själv att det är värst i köket.

I somras installerade min man och styvfar en duschkabin. De hade då svårt att få loss huvudkranen, dvs för att stänga av vattnet. Jag tror att något hände då, för efter det låter det varje gång vatten slås av eller på, som om någon knackar till med metall på röret. Ljudet är vid vattenmätaren/huvudkranen. Det är som att något inne i röret rör på sig när vattnet slår till/från. Men under tiden det är på, oavsett hur hårt eller hur många kranar, så låter det inte. Och det här med varierande tryck har uppstått nu i år.

6. O

Othahaiti

Medlem
    Ok, det låter som man får skruva isär systemet. Kranar kan säkert gå gå i sönder och saker lossna som då fastnar i rören. Jag följer med spänning vad ni hittar. Man behöver så mycket kunskap man kan finna när man har gamla hus.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.