Byter till Siemens induktion från Ikeas från Wirlpool. Undrar om det går att koppla "rätt av" som det är idag; till fem anslutningsklämmor för blå, brun, grå, svart och jorden? Någon kunnig på el som kan svara.på

Det går inte att svara på. Du kan jämföra inkopplingsanvisningen mellan de två hällarna och inkopplingen av den gamla för att se hur inkopplingen kan "mappas" över till den nya.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att svara på. Du kan jämföra inkopplingsanvisningen mellan de två hällarna och inkopplingen av den gamla för att se hur inkopplingen kan "mappas" över till den nya.
Hej, det har jag gjort. Då skulle jag isf behöva dela de två paren så det blir fyra plus jorden.
Kan det vara så att man måste ändra hur det är kopplat i spisen (kabeln kom monterad)?

"Spisbibeln" finns här för att läsa om olika spisar gjorda för olika spänningar och faser kan vara inkopplade: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn Det är också bra med foton på märk-skyltarna för att det ska vara lättare att förstå frågan och komma vidare.

J Josth skrev:
"Spisbibeln" finns här för att läsa om olika spisar gjorda för olika spänningar och faser kan vara inkopplade: [länk] Det är också bra med foton på märk-skyltarna för att det ska vara lättare att förstå frågan och komma vidare.
Anslutningsområdet på en ny induktionshäll med fem kablar kopplade till terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk dosa med orange wago-kopplingar och isolerade sladdar i blått, brunt och grönt/gult.
Skapa konto
Elkabel med fem avskalade ledare mot metallbakgrund för anslutning av induktionshäll.
Skapa konto
Elkopplingsscheman för induktionshäll, med diagram och installation från instruktionsbok.
Skapa konto

Uppe till höger; uttaget, nere till vänster gamla keramikhäll. Uppe t vänster hur det är kopplat i nya induktionshäll vid leverans och nere t höger bild från instruktionsboken.
Om, som jag behöver, kopplar fem sladdar enligt gamla spisen, ska något ändras i nya? Kom med blå/grå och brun/svart ihopklämda.

Detta säger mig tyvärr ingenting. Bilderna hamnade inte i den ordning som du trodde när du skrev inlägget.

För att koppla in hällen behöver man veta
- vad som finns i anslutningsdosan. Din bild antyder att det kan finnas tre faser, nolla och skyddsjord. Man kan inte säga säkert enbart utifrån färger.
- inkoppplingsanvisningen för den nya hällen. Den "instruktionsbok" du visar, är det gamla eller nya hällen??

Vad är det för en gammal sladd du har bild på? Vad visar den?

Man kan som sagt också titta på inkopplingen av den gamla hällen och gissa sig till vilka förutsättningar som finns och hur den nya hällen ska kopplas in. Då behöver man titta på inkopplingsanvisningen för den gamla hällen plus hur anslutningskabeln var inkopplad i båda ändar.

Jag inser nu att bild 1 och 4 kommer från dina nya häll. Den ska kopplas in enligt detta alternativ.

Elektrisk kopplingsschema för inkoppling av spishäll med markerade ledningar för nolla, fas och jord.

Det finns egentligen ingen mening med dubbla N-ledare i anslutningskabeln, men då den är kopplad så och då du har en Wago med tre anslutningar så kan du koppla ihop grå och blå enligt bilden i "stickproppsänden".

Nu återstår bara att koppla in den rätt i den dosa du har utan att behöva gissa. Man kan anta att grön/gul är skyddsjord och mäta att blå är nolla och de andra tre faser. Eller så kan man titta på hur den gamla hällen var inkopplad om du kommer ihåg det. Det kan ju vara bra att använda samma två faser eftersom det uppenbarligen har fungerar utan att mätarsäkringar löser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.