Byggahus.se

Vanlig gips istället för golvgips under parkett?

1. O
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

ollesthlm

Medlem
    Jag har ett befintligt parkettgolv som jag ska lägga gips ovanpå för att hamna i samma nivå som övriga rum.
    Kan jag använda VANLIG gips istället för golvgips? Skillnader på gipsen?

Jag behöver höja golvet med 19 mm och har tänkt mig att lägga en vanlig 13 mm gips och sedan en 6 mm renoveringsgips ovanpå det gamla parkettgolvet och sedan skruva allt i det gamla golvet. Låter det OK?

2. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Re: Vanlig gips istället för golvgips under parket

Golvgipsen är mycket hårdare.. Har en känsla av att golvgipsen har en tätare uppbyggnad då de skivorna är mycket tyngr än vanlig vägg gips..

3. O

ollesthlm

Medlem

Jo jag vet det också, frågan är om det funkar med vanlig gips då jag ska höja 19 mm. Alltså en 13 mm och en 6 mm. Dessa ligger stumt mot det gamla parkettgolvet och skruvas med mängder med skruvar.

4. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Det kan jag tyvärr inte svara på.. Men min spontana magkänsla är nej... Om man kan använda vanligt gips på golv skulle det ju inte finnas nån anledning att ta fram golvgips.. Du kan inte bygga de 6 mm med något annat??? typ lägga foam, plyfa o sen golvgips??

5. O

ollesthlm

Medlem

Nja, anledningen till att jag helst använder gips är att det är lätt att hantera. Man skulle ju kunna köra en 19 mm spån, men dessa blir så tunga och svårhanterliga. Dessutom mycket dyrare.

6. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Om du sätter en standard gipsskiva och en renoveringsgips får du ett kvadratmeterpris på ca 50 kr /kvm,
    Golvspån ca 65 kr / kvm Inte så stor skillnad...
    Om du kan tänka dig att lägga vanlig spånskiva ( vet inte hur det funkar o lägga på golv ) så är du nere på ca 40 kr/kvm...
    Men visst det är tyngre o jobba med spån.. Hur stor yta är det du skall göra?? Vilket typ av rum??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.