Håller på med renovering badrum och hade precis köpt hem fördelare (vatette mässing) etc (dock ej skåp) för att se så allt är komplett inför uppgraderingen. Då läste jag om att dom omtalade väggskåpen tydlign har givit många läckage, och att det tagits fram ett nytt koncept "Vatette v6" för att dra rören säkert genom tätskiktet och sätta minimala fördelare på insidan och bara dölja dom i någon badrumsmöbel. Verkar också som det kan bli del av Säker vatten ganska snart.

Jag vill också slippa skåpet för luckan är ful och undviker gärna vattenskador, så jag tänkte byta och försöka köra på det här med V6 istället. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Sett det vart lite äldre trådar på ämnet, men inget riktigt "hett" topic än så länge.

Jag behöver i första läget bara få hem fördelare, då jag får bygga en tillfällig fördelning under tiden jag renoverar ytterväggar och bygger "installationsvägg" + "säker våtrumsvägg", så verkar nästan bara att jag behöver byta själva fördelaren mot den nya (rsk 2054892) för varmt/kallt, sen kan jag komplettera med mer när väl tätskiktet är satt. Egentligen antar jag att jag kan använda dom "gamla" mässingfördelarna också, om det ändå inte ska vara direkt synligt??

Känner jag kan för lite detaljer än så länge, men vill mest veta så det är ett klokt val.

Göm inne i en möbel tex kommod så slipper man se skiten :)
Blir också inspekterbar och möjlighet att stänga av vattnet om du har fördelade med ventiler/kran.
Vad man har för märke spelar inte så stor roll, välj nå kännt :)

T TheGame skrev:
Göm inne i en möbel tex kommod så slipper man se skiten :)
Blir också inspekterbar och möjlighet att stänga av vattnet om du har fördelade med ventiler/kran.
Vad man har för märke spelar inte så stor roll, välj nå kännt :)
:) exakt, att gömma det så är ju tanken där - men jag uppfyller ju redan säker vatten om jag bara har vanliga tätskiktsmanschetter, men dom är ju ganska dyra och pilliga att få dit och kostar också, därför jag gillade Vatettes lösning, men kanske är overkill? Eller vad har ni använt som har skippat skåpen?

Grå rör genom vägg med blå tätningsringar, YouTube-miniatyrbild för installationsvideo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Vanliga" tätskiktsmanschetter krävs väl oavsett vilken tillverkare och vilket system du använder dig av? Det krävs manschetter även om du använder Vatette V6.

KJD KJD skrev:
:) exakt, att gömma det så är ju tanken där - men jag uppfyller ju redan säker vatten om jag bara har vanliga tätskiktsmanschetter, men dom är ju ganska dyra och pilliga att få dit och kostar också, därför jag gillade Vatettes lösning, men kanske är overkill? Eller vad har ni använt som har skippat skåpen?

[bild]
Jag har plastmatta så det sveper bara runt själva skyddsröret.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
"Vanliga" tätskiktsmanschetter krävs väl oavsett vilken tillverkare och vilket system du använder dig av? Det krävs manschetter även om du använder Vatette V6.
så förstod inte jag det, men möjligt jag missar något .. i steg 1 här verkar dom ju bara borra sig genom och avsluta med en packning i steg 5?

Instruktioner för montering av väggbricka och bockfixtur med bilder på skruvar, verktyg och komponenter på svenska.
Skapa konto

I den där bilden borras inget - Man använder ett verktyg för att fräsa ner bockfixturen till rätt längd.
Packningen är bara en tunn fiberbricka för att kopplingsbrickan ska ligga an bra mot kaklet. Den har ingen funktion för att göra något vattentätt.

Att göra en fördelare under tvättställ/kommod är inte på något sätt en ny företeelse. Det gjordes redan före fördelarskåpens tid. Då oftast med prisolrör.
Vatette V6 är ett färdigt system med alla komponenter som behövs för att koppla och för att få ut rören på rätt avstånd. Förr fick man bygga ihop med lämpliga delar.
Vatette V6 är godkänt enligt Säker Vatten.

Behöver man verkligen dra rör i rör fram till dessa väggmonterade fördelare som man tex kan montera under handfatet?
Räcker det inte med att dra fram pex/Cu utan omgivande slang?

I mitt duschrum jag gjorde för ett par år sedan behövde jag inga fördelare i badrummet då jag drog separata rör från källaren precis under.(våtsäkert utrymme)
Men nu när jag ska göra ett badrum på övervåningen så behöver jag fördela varmvatten från en till två och kallvatten från en till tre.

Överväger sådana "brickor" med kran under handfatet.

useless useless skrev:
I den där bilden borras inget - Man använder ett verktyg för att fräsa ner bockfixturen till rätt längd.
Packningen är bara en tunn fiberbricka för att kopplingsbrickan ska ligga an bra mot kaklet. Den har ingen funktion för att göra något vattentätt.
Ok, jag är med. tack!

L lordi skrev:
Att göra en fördelare under tvättställ/kommod är inte på något sätt en ny företeelse. Det gjordes redan före fördelarskåpens tid. Då oftast med prisolrör.
Vatette V6 är ett färdigt system med alla komponenter som behövs för att koppla och för att få ut rören på rätt avstånd. Förr fick man bygga ihop med lämpliga delar.
Vatette V6 är godkänt enligt Säker Vatten.
Ok, det är för att undvika skevheter i monteringen/väggenomföringen då tänker jag. fine.

Dom här V6-fördelarna, kan man lika gärna ersätta dom med vanliga koppar-fördelare? Det är bara mer en estetisk fråga? Om man ändå gömmer det i handfatsskåpet så spelar ju det ingen roll. Eller dom kanske är mindre och enklare att gömma?

KJD KJD skrev:
Ok, det är för att undvika skevheter i monteringen/väggenomföringen då tänker jag. fine.

Dom här V6-fördelarna, kan man lika gärna ersätta dom med vanliga koppar-fördelare? Det är bara mer en estetisk fråga? Om man ändå gömmer det i handfatsskåpet så spelar ju det ingen roll. Eller dom kanske är mindre och enklare att gömma?
Du kan bygga egna fördelare om du vill, men det är viktigt att skyddrören sitter fast där de passerar genom tätskiktet samt håller tillräckligt avstånd från varandra. C/C-måttet får inte understiga 60 mm.
Du behöver använda någon sorts bockfixtur eller "pistol" för att fästa rören på ett bra sätt i väggen.

L lordi skrev:
Du kan bygga egna fördelare om du vill, men det är viktigt att skyddrören sitter fast där de passerar genom tätskiktet samt håller tillräckligt avstånd från varandra. C/C-måttet får inte understiga 60 mm.
Du behöver använda någon sorts bockfixtur eller "pistol" för att fästa rören på ett bra sätt i väggen.
Japp, har gjort detta tidigare med väggbockstöd skruvade i regel + fixturplåt och sen tätskiktsmanschetter + väggbricka och sedan vatettes förkromade kopplingar, men då är montageplattan bara ytterligare en försäkring att jag får allt vinkelrätt, slipper skruvhåll och får rätt avstånd. Jag tror jag fattar.

fördelen med den nya fördelaren är att det bli mindre och snyggare tolkar jag det som.

https://www.vatette.se/system-vatette/vaggenomforingssystem-v6

• Väggmonterade rörfördelare i metall för vatteninstallation, modern design, beskrivande text på svenska.
    Skapa konto
Ja det blir mindre och snyggare samt att allt kommer på rätt avstånd automatiskt. Det blir stabilare också om man jämför med att sätta vanliga kopplingar på rören.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Jag kopplade fem V6 bakom tvättfatskommoden och 3 under VVB. Enda knöliga var att skruva ihop hela prylen, man fick trycka hårt med händerna. Bra att ha Vatettes specialverktyg när man gör jobbet.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.