Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Ok, jag börjar bli less på att inte kunna använda bandsågen jag primärt köpte för utseendet.
Den stod tidigare i ett gammalt snickeri med central kraftaxel och långa flatremmar, men jag tänkte att det kan inte vara så svårt att montera en motor på den...
Motorn lyckades jag montera, ett bomberat drivhjul i mdf har den också fått. MEN!! Jag blir inte klok på var jag gjort en stor tankevurpa, flatremmen vägrar hålla sig på hjulen.
Första bilden borde ge en överblick av min lösning
Tredje bilden visar motorfästet, sfäriska brickor i botten för att kunna hålla remmen någorlunda spänd.
Problemet: vid uppstart vill remmen vandra av från hjulet, och vid full fart åker den åt andra hållet in i motorn 🙄
Ska jag bara ge upp, ta bort sågbladet och använda det som världens tyngsta fikabord?
Den stod tidigare i ett gammalt snickeri med central kraftaxel och långa flatremmar, men jag tänkte att det kan inte vara så svårt att montera en motor på den...
Motorn lyckades jag montera, ett bomberat drivhjul i mdf har den också fått. MEN!! Jag blir inte klok på var jag gjort en stor tankevurpa, flatremmen vägrar hålla sig på hjulen.
Första bilden borde ge en överblick av min lösning
Tredje bilden visar motorfästet, sfäriska brickor i botten för att kunna hålla remmen någorlunda spänd.
Problemet: vid uppstart vill remmen vandra av från hjulet, och vid full fart åker den åt andra hållet in i motorn 🙄
Ska jag bara ge upp, ta bort sågbladet och använda det som världens tyngsta fikabord?
Edit: Såg nu att du hade en bomberat drivhjul. Kan de vara så att det andra hjulet är bidragande att det glider av?
Gav denna video som tips för en kompis som hade liknande problem. Den förklarar principen bra även om exemplet är på en tågräls.
Behövs nog inga extrema former utan om du har möjlighet kan du testa i steg att forma hjulet du tycker bidrar till att bandet glider av.
Gav denna video som tips för en kompis som hade liknande problem. Den förklarar principen bra även om exemplet är på en tågräls.
Behövs nog inga extrema former utan om du har möjlighet kan du testa i steg att forma hjulet du tycker bidrar till att bandet glider av.
Redigerat:
Jag skulle tro att det handlar om att remmen är för styv i förhållande till diametern på drivande remskivan. Då lär man kunna få den där sortens problem med i synnerhet korta drivremmar. Det fanns en orsak till att de undvek korta remmar i äldre maskinkonstruktioner.
Jag skulle föreslå en motor med lägre varvtal och större remskiva. Det där ser ju ut som en 2800-vavsmotor så som du har växlar ner den.
Du behöver också ett stabilare motorfäste. Nu är det ju motorns vikt som spänner remmen och det innebär att när du startar och motorn drar upp varvtalet på mekanismen så minskar remspänningen för en stund då motorn drar i remmen. Just sådana variationer får flatremmar att hoppa av.
Annars går det ju att byta till dubbla kiremmar som fungerar bättre på korta remlängder.
Den där bandsågen ser ju uta att ha kullager så den är inte så väldigt gammal. Kullagren slog igenom på allvar först på 1910.talet. Den borde kunna hänga med i 100 år till om den inte har några värre fel.
Jag skulle föreslå en motor med lägre varvtal och större remskiva. Det där ser ju ut som en 2800-vavsmotor så som du har växlar ner den.
Du behöver också ett stabilare motorfäste. Nu är det ju motorns vikt som spänner remmen och det innebär att när du startar och motorn drar upp varvtalet på mekanismen så minskar remspänningen för en stund då motorn drar i remmen. Just sådana variationer får flatremmar att hoppa av.
Annars går det ju att byta till dubbla kiremmar som fungerar bättre på korta remlängder.
Den där bandsågen ser ju uta att ha kullager så den är inte så väldigt gammal. Kullagren slog igenom på allvar först på 1910.talet. Den borde kunna hänga med i 100 år till om den inte har några värre fel.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
@Iaac Även det är lätt bomberat, linjeringen är gjord så gott det går med rätskivaIaac skrev:
@heimlaga många intressanta tankar! Jag har också funderat på om det kan vara för kort rem, då alla jag sett varit minst dubbelt så långa.
Motorn är på 1400 rpm, och utväxlingen ska ge en bandhastighet på ca 870m/min.
Jag har använt bultarna som sticker ut i överkant av motorplåten för att spänna remmen, tanken med två var att även kunna påverka vridning till viss del och här kan den största designmissen finnas (bara 5mm plåt).
Konvertering till dubbla kilremmar kostar tyvärr mer för mig än en begagnad och fungerande märkesbandsåg, har väldigt begränsade möjligheter till att åka och fynda på skroten... och det finns inte ett enda kullager i sågen, den tillverkades runt år 1900 😀
@cpalm möjligt att det påverkar, hade den alltid vandrat år samma håll skulle jag misstänkt linjeringen av de två roterande axlarna!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
En liten varning bara.
För hårt spända remmar är minst sagt ohälsosamt för glidlagerna som måste motverka den kraften,
Det enkla man kan göra är att försöka ha så löst spänt man kan utan att remmen springer iväg (eller slirar).
För hårt spända remmar är minst sagt ohälsosamt för glidlagerna som måste motverka den kraften,
Det enkla man kan göra är att försöka ha så löst spänt man kan utan att remmen springer iväg (eller slirar).
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Det är väl en fettkopp jag ser ovanpå lagringen?
Testa och skruva av locket, där ska det vara lämpligt fett och så skruvar du ner locket ett kvarts varv varje gång så du trycker in fettet i lagret när du ska använda bandsågen.
/Workingclasshero
Testa och skruva av locket, där ska det vara lämpligt fett och så skruvar du ner locket ett kvarts varv varje gång så du trycker in fettet i lagret när du ska använda bandsågen.
/Workingclasshero
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast rent konkret så tror jag man har blandat in för mycket kilrepstänk i den där transmissionen. Så där tror jag inte ens en optimal flatremstransmission skulle se ut.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Remmen är inte stum, bara nog spänd för att börja formas runt bomberingen på drivhjulet 👍
Stämmer att två av tre lager har fettkoppar, de är påfyllda! Det tredje lagret har ett ca 20mm stort hål ovanifrån genom gjutningen som jag tror är tänkt för att kunna smörja med olja (men kan lika gärna vara för något annat)
@Stefan1972 mycket troligt då kilremmar är lösningen jag oftast stött på, har nog bara en erfarenhet av flatrem från innan och då var en traktor inblandad som kraftkälla...
Stämmer att två av tre lager har fettkoppar, de är påfyllda! Det tredje lagret har ett ca 20mm stort hål ovanifrån genom gjutningen som jag tror är tänkt för att kunna smörja med olja (men kan lika gärna vara för något annat)
@Stefan1972 mycket troligt då kilremmar är lösningen jag oftast stött på, har nog bara en erfarenhet av flatrem från innan och då var en traktor inblandad som kraftkälla...
Redigerat:



