Byggahus.se

Vamuumventil istället för ventilerat?

1. M
    Medlem Nivå 2
    När man göra om badrummet och drar helt nytt avlopp sätter man då en vakuumventil i avloppsändan för att slippa ventilationen och huven på taket? Var sätter man den i så fall? Kan man sätta den ihop med vattenlås till handfatet?

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Min syster har sin vacuumventil monterad på avloppsröret som muggen sitter i.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Hur sitter det monterat mer exakt? Stolen sitter ju på röret?!

4. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Tror att det finns regler om hur den ska sitta. Den jag köpte (rinkabyrör) fanns någon form av installationsinstruktion som jag hittade på nätet. Sök lite där så kanske du hittar samma.
    Det jag kommer ihåg var att den skulle sitta så högt upp som möjligt, ovanför det översta avoppet i huset... Förstod aldrig riktigt varför men det är en annan femma ;)

Mvh Tobbe G

5. M
    Medlem Nivå 2
    Det måste väl räcka att det ligger högst på den stammen och det skulle det ju i så fall göra om jag kunde montera det under tvättstället. Jag får väl söka vidare på nätet...

6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
  7. K
    Medlem Nivå 1
    en avlopps ledning skall alltid vara avluftad det är ett krav.
    en vacuum ventil släpper bara in luft i ledningen den låter ingen luft ut, kan du så koppla in dig på den befintliga luftningen- för din egen skull. Så slipper du problem med stopp, utsugna vattenlås m.m

Tänk på att man under inga omständigheter skall sätta en ev. vacuum ventil på vinden då den kan hänga sig i öppet läge med kondens och tillslut rutten råspont som följd.